Klotterplank Jan 07

/ Permalink / 118
  • klotterplank januariForum för diverse - Byhistorier - Debatt - Skvaller - Beröm

    Tips: Tryck på länken "trackback" - så hamnar du längst ner på sidan!
#1 - - ulla ardesjö hesslow:

en lite morgontrött Lillemor har inte dragit igång en blogg för januari 2007....så det får bli en nyårshälsning så här i slutet på dec....
GOTT NYTT ÅR & GOD FORTSÄTTNING - LÖA OCH VÄRLDEN, Var rädda om er, lev väl & njut av allt det underbara som finns, med ödmjukhet och omsorg.
hälsar Ulla

2007-jan-01 @ 13:14:31

...nu är jag vaken!

#2 - - Jonna:

Gott nytt år och god fortsättning...

#3 - - Anonym:

Tusen Tack till nyårsaftonens värdparpar.
Det var perfekt, vackert, varmt, kallt, klart, roligt, ljust, mört, gott, sött, behagfullt, svettigt, lekfullt, gnistrande, glatt - världsklass!
Tobbe & Lillemor

#4 - - [email protected]:

Hej!
På sista styrelsemötet med Löa Sportklubb kom det upp en punkt i protokollet där jag skulle söka efter en tränare/ledare till bordtennissektion.
Så nu gör jag det .Finns det någon frivillig?
Bordtennisen spelas på torsdagskvällar kl.18.00-20.00 i bygdegården.
Om intresse finns hör av er via bloggen eller tele 0580-30124(Ulf) eller 30096(Anders)

#5 - - Ingela Stark:

Hej Stina!

Det var nog inte mig du bytte blommor med. Några löjtnantshjärtan hade vi inte, vad jag kommer ihåg. På den tiden hette jag Persson i efternamn. Jag brände upp ena flätan i 3:e klass. Det var vid advent och vi hade ljus på bänkarna. Det var Erik-Gustav Järnberg som viskade ngt och jag hörde inte. Därför lutade jag mig bakåt och så tog det eld. Det gick ju bra, förutom att jag fick ovett både i skolan och hemma. Det var vaken första eller sista gången, dessvärre.

Stormar gör det titt som tätt och fastän vi lever på 2000-talet blir vi utan ström alldeles för ofta. Inom vissa områden går minsann inte tekniken särskilt snabbt.

#6 - - Maria L:

När jag läste om hur ni hade haft det på nyårsaftonen, Lillemor, läste jag ett ord som verkade malplacerat. Vad då mört? Åt ni inte lax på nyår...tills jag förstod att det nog stod mööört (som lättuggat). Förresten: så underbart, Ingela, med flätan...eller hur man säger... det var ju ledsamt med...Kanske dags för ett Ingela-tema på bloggen?

#7 - - Astrid:

Ville också tacka för en fin nyårsfest. Kentha, Larsöivind. William som var kökshjälp hela em, Christian och Emil som underhöll i bastun, AnnMari som masserade, Robert och Jeremia som serverade. En fin fest . Den slutade lite tidigt bara. Eller??? Alla var försvunna vid 3.

#8 - - Astrid:

Jag glömde ju att tacka Anna den ängeln som var uppe med tuppen och städade hela cafet innan vi andra vaknade. Sen glömde jag också att fråga hur man gör med betalningen. Vem ska ha pengarna och hur mycket?? Jag tror att det är fler än jag som vill veta det.

#9 - - Elisabet E:

En nyärsaftonsfadäs!! Hur många fick sina egna blundstoneboots med sej hem efter bastun?? Jag har iallafall inte mina. Men..det är klart, jag bytte upp mej såattsäga, för mina är slitna med vit färg på och dom som nu står i hallen hemma på Hyttnäs är nya och fina....är det nån som vill byta tillbaks??

#10 - - Emma:

Bra mamma att du "fatt" nya skor, sa slipper jag kopa at dig har! Smidigt och enkelt, kanske man ska ta sig en bastukvall nar man kommer hem da, behover med nya skor!

#11 - - Hanna Ardesjö:

Första gången jag lyckats ta mig in på Löa-bloggen, eftersom min dator på jobbet inte velat öppna den tidigare. Men med hjälp av nätadministratörerna så verkar det fungera nu...hoppas detta kommer i tryck! Det är så många olika saker att läsa så nu måste jag gå hem från jobbet och hemma funkar inte bredbandet. I alla fall konstig vinter och så ett nyår, när jag stod i tunna strumpor och kort kjol vid Klosters kyrka i Eskilstuna och såg fyrverkerierna lysa upp natthimlen och tänkte att jag har verkligen blvit Sörmlands-bo. Det är nu 10 år sedan jag flyttade hit från Götebrog, där jag bott i 9 år, innan dess Stockholm i 4 år...Ilband när jag tänker bakåt får jag lätt svindel, det är så jäkla låååååångt baaaaaakåt till barndomens Löa! Och märkligt nog börjar minnena framträda allt tydligare, det är väl åldern?
Vill i alla fall skicka ett GOTT NYTT 2007 till alla som läser detta!
Allt gott önskar Hanna (Inger) Ardesjö som ska se Göta Kanal på bio ikväll - hoppas den är kul!
Hanna i Eskilstuna (syster eller moster eller svägerska till alla andra som heter Ardesjö på den här bloggen)

#12 - - Anonym:

...Välkommen in Hanna! Har du kankse någon liten anekdot från ditt Löaliv som du vill dela med dig av... Fick du behålla flätorna till exempel (läs Ingelas inlägg tidigare)
Lillemor

#13 - - Anonym:

...själv minns jag tydligt hur Astrid skällde ut Lennart Söderlund åt mig... Vi hade geografiprov, ni vet ett sånt där när man hade tränat in alla floder, sjöar och vattendrag i ett speciellt land, och kunde dom rinnande! Där satt jag, hade släpat mig till skolan trots hög feber och magister Lennart ansatte mig av någon anledning, kanske jag såg hängig ut...Då trädde Astrid in och läste lusen av Lennart, som strax lät mig slippa provet och genast släpa mig hem till min sjuksäng istället!
Tack Astrid - det värmer än...och Lennart, jag har absolut inga men för livet, så-det-så, förutom att jag inte kan namnet på några floder kanske!
Lillemor

#14 - - Stina Grissemann-Råberg:

Och det var jag som spikade fast magister Hanssons galocher (han bröt inga ben i alla fall)

#15 - - Astrid:

Ja, en gång satmara, alltid satmara.
Huka er gubbar för nu laddar jag om.
Skämt åsido, så var det ju ett gott tecken att man kunde skälla på sin lärare och ändå få betyg i alla ämnen och dessutom bli omtyckt och tycka om sin lärare 10 minuter senare. Jag kan ju säga att det inte funkade på Storåskolan.
Heja Löa skola choo choooooo!!!

#16 - - Lars Öivind:

Kära vänner från nyårsfiring!

Läste Astrids tack till alla som var med att göra fest. Tack för tack. Det var även fler som förtjäner en tack. Inte minst Erling och Zaccarias som kom med all ved och använde hela eftermiddagen på att brasa till och eldade i bastun för er härliga Löatjejer. Inte bara Robert och Jeremia men även Emil, Jonas och Christian servrade. Och nog en gång Anna som pyntade hela festen och även städade. Kenntha och Anna är jättgoda och supersociala. Den största tacken gör likaväl till alla gäster som skapade en hej dundrande fest. Tack!

Som Astrid också antydde finns en ekonomisk sida. De flästa har betalad. Vi satte prisen till 200 per pers och gratis för alla barn. Det täcker ganska exact våra utgifter. Kentha och jag har gjort upp så ni som inte har betalad kan betala till mig vid tillfälle.

Varm hälsning från LÖ

#17 - - madde:

Har letat, men inte hittat...Skulle det köra igång nån barngympa nu, eller hur blev det? Har för mej att jag läste nåt om det här förrut men nu kan jag inte hitta det..

#18 - - Irene Lindh:

Hej på er.
God fortsättning på nya året, hoppas att allt är bra med er.
Är inne på bloggen och läser,, kollade missionshusets historia. Det grep tag i mitt hjärta, Jag har ju faktiskt bott där, jag är med i historien. Var en av de första som flyttade in i huset när det var ombyggt. Kommer ihåg när jag gick där med dåvarande make, sonen Johan och Tobbe Lie bland byggmaterial och bråte en kall vinterdag och tittade på de då ofärdiga lägenheterna. På våren fick jag välj tapeter. Första juli gick flyttbilen från Stockholm, jag och min man stannade efter vägen i skogen, vi tittade på varandra och sa,, är vi riktigt kloka som gör detta flyttar från storstaden och allt.Jag har bott i två av missionhusets lägenheter; I en av lägenheterna ville jag ha ett rum till ,Tobbe L sa lägg dig på golvet så mäter vi ut ett rum till dig,så byggde han ett rum till som Micke Stark tapeserade till mig. Tänka sig vilken hyresvärd "va" såna hittar man bara en gång i livet. Sedan 1 Juli 89 har det runnit mycket vatten under broarna. Jag har fått många underbara vänner och några av dessa är från Löa och min historia blev rikare.
Irene Lindh föredetta Löabo

#19 - - LUM:

JULGRANSPLUNDRING

I Bygdegården, söndagen den 14 januari kl 15-17.

Dans kring granen, godispåsar, fika och lotteriförsäljning.

Barn och vuxna hälsas välkomna ! LUM

#20 - - Anne-Marie Lie:

Kul att se dig på Löabloggen Irene, det var jag som lockade dig till Löa en gång. Vi träffades i min affär i Löa. Numera bor jag i Trosa en liten idyllisk stad vid havet. Men jag har ju min härliga familj kvar i Löa. Tycker också att det är kul att gå in och läsa vad man sysslar med i byn. Det är en kreativ by med många eldsjälar det är min brors son som har övertagit rulljansen i Ljungbergska huset. Han och Anna är mycket duktiga hoppas dom orkar hålla på ett tag till. För det krävs mycket arbete att hålla en sån rörelse igåg.
Anne-Marie Lie

#21 - - jonna och anna:

jo, madde...vi ska nog dra i gång här snart. men vi har inte riktigt bestämmt någon dag ännu...eller tid. finns det några önskemål kanske?

#22 - - Hanna Ardesjö:

Precis när jag ringde, satt Irene Lindh och skrev på sitt inlägg till bloggen. Märkligt tajming - vi hade inte samtalat på mycket länge...Anekdoter från Löa...dags att minnas...ska läsa mer på bloggen, få se vad som dyker upp. Ingela och jag badade i Lillån i början av april, direkt efter skolan - så ingen vuxen kunde säga ifrån! - jag minns tydligt hur kallt det var, smältande lervit snö under mina nakna fötter, gummistövlarna som lämnades så nära strandkanten som möjligt, och det svarta å-vattnet runt kroppen. Kom hem blåfrusen och hackade tänder...sen feber. Väldigt nöjd med mig själv och Äventyrs-känslan! Kommer du ihåg vårt vår-dopp Ingela??? undrar (Inger) Hanna.

#23 - - Anonym:

Löa Ungdomshus
Ungdomshus på fredag!
Den 12/1, v. 2
3-4:an 18-20
5:an o uppåt 18-22

#24 - - madde:

Hej Jonna & Anna! Ja för egen del så tycker jag att söndag är en bra dag, som vi hade förrut.Nån gång på eftermiddan, när luncher är avklarade och ev. middagsvilare är vakna igen. Volleybollen börjar ju kl 17. så kl 15-16, eller 16-17. Kanske nån annan har några andra idéer? Vad tänkte ni köra för åldrar?/ Maddelenius

#25 - - Lisa Lager:

Jag kommer ihåg när vi låste in Lennart i tysta rummet och drog till Kents ridskola, hela 4-5-6an.
När vi kom tillbaka såg vi genom fönstret att Lennart var så röd och vit i ansiktet , så vi tordes inte låsa upp.. Vi tänkte att han nog skulle bli utsläppt av vaktmästaren lite senare. Kanske någon annan kommer ihåg vad som hände sen? FåröLisa

#26 - - Ingela Stark:

Vem tusan släppte ut Lennart????

Neej Hanna, jag kommer inte ihåg doppet. Var badade vi? Var det dedanför Norrgården? På tal om bad, kommer ni ihåg baljorna i bastun, förresten? Usch!

Stina! Vad modig du var som vågade spika fast Hanssons galoscher. Den mannen var lättretad.

#27 - - Lisa:

Kommer du inte ihåg floderna Lillemor? Jag kan Donaus bifloder ännu som ett rinnande vatten(!) tack vare Lennart; Mars Theis Siret Prut Drava Sava Morava Iller Leck Isar Inn. Ibland kommer de i korsord, men jag har glömt stavningen så det kan vara svårt ändå../Lisa

#28 - - Lillemor:

...men jag blev bättre på musik -nej nu tar vi och lägger ner matteböckerna å sjunger istället! ..var en standardkommentar ur magister Lennarts språkregister.. visst är det lustigt att nuvarande lärarlennart (Åberg) är nästan lika sångbenägen som den tidigare lärarlennart (Söderlund)! Hur kommer det sig?

#29 - - Stina:

Ingela
nog bodde du; om man gick från skolan förbi hyttan och svängde in en väg till höger?
Har aldrig berättat om hans galosher förut men nu är det så längesen så nu måste det vara förlåtet.
Vad gör du nu?

#30 - - Päivi & Pelle:

Halloi Anna & Jonna!

Kör när det passar er bäst, om vi fick bestämma skulle det absolut inte vara på helgen!!??

#31 - - Irene:

Hej.
Anne-Marie Lie,,, Tror du att jag har glömt bort dig;,, nää du. Jag minns våra trevliga och mysiga stunder i din butik, Mycket möbler och andra prylar blev det också köpt.Jag bor numera på slätten i centrala Örebro, det tog några år att lära sig hur det fungerar här i stan men nu så går det bra. Det är kul att gå in här på bloggen då och då. och så finns ju Ingela där som jag har haft så mycket kul med. men det kan vi ta en annan gång.
Hälsningar Irene Lindh

#32 - - Maria L:

Jag öppnade dörren till butiken med dödskallar, taggtrådslampor och korsettväskor......å vem stod där å sken som en sol? Jo Ulla Ardesjö! I Lindesberg! Tänk så glad jag blev - hela dagen. Men så oväntat! Är det fler som varit med om oväntade möten?

#33 - - Hanna Ardesjö:

Oväntade möten var det....en busshållplats och flera väntande..en kraftfull kvinna med stort rött hår. Vi skulle med samma buss, började prata. Det visade sig vara Anita Råberg, syster till Stina. Det var helt märkligt! Vi hade aldrig umgåtts då familjen Råberg bodde därborta i Torpa, men jag hade ju lååånga cykelturer på Ramsbergsvägen (på ditvägen uppför uppför, sedan rullade det på av bara attan på hemvägen - härligt1) Jag hälsade på lillasyster Gunilla Råberg. Detta ledde till att jag träffade Gunilla (som inte var så liten längre) i Göteborg när hon ställde ut sina keramik-alster där...SÅ kan ett plötsligt och mycket oväntat möte utvecklas!

#34 - - Hanna Ardesjö:

Ingela! Vi badade rakt nedanför skolan. Det var väl en leråker där, som vi klafsade fram över, där fotbollsplan är numera. Förresten tyckte jag att filmen Göta Kanal 2 var väldigt rolig! Rekommenderas.
Hej hej från Hanna i Eskilstuna

#35 - - Löa Sk:

Bandyn börjar på måndag igen
0-3 17:30 till 18:30
4-6 18:30 till 19:30
7 och uppåt börjar 19:30
välkomna

#36 - - Anonym:

Oops, stormen som kom över Löa inatt gjorde så den stora granen vid Kaffeét hamnade på sniskan. Den ligger snart ner... :)

#37 - - Sofia Elvenäs:

nåt knasigt, mitt namn blev inte med. Hrmpf.
// Sofia Elvenäs

#38 - - Ingela Stark:

Hej Stina!

Jag är sedan 21 år lärare och tycker fortfarande att det är roligt. Jag började med svenska, tyska och historia. -99 läste jag till spanska och var så lyckligt lottad, att jag fick läsa 2p i Oviedo i norra Spanien. Provinserna mot Biscayabukten kan jag rekommendera. Ooooootroligt vackert.

Vad gör du själv nu för tiden?

Hej Irene!

När ska du maila hem till mig? Jag väntar.

Fy för den lede ett sådant väder! Yngvar står till knäna i lera.

#39 - - Ingela Stark:

Jag glömde fråga om det är ngn som kan tänka sig att jaga räv? Det kryllar av dem vid Mårtensgård och vi törs inte släppa ut hönsen (inkl Göran P = tuppen). Sist åt rävarna upp 16 hönor och en tupp. Inte roligt.

Stina! Din vägbeskrivning hem till Norrgården var alldeles rätt. Nu bor jag brevid fotbollsplanen. Längre kom jag inte (och inte ville jag det heller).

#40 - - Stina:

Hej Ingela
Jo visst fick ja de vackra blommorna hemmifrån dig Jag var så lycklig över dem De värmde verkligen ett litet flickhjärta Tack i ef´terhand.
Själv blev jag barnmorska och jobbar på vårdcentral.
Hanna
Vi var ju på Ardersjös loge och dansade Åh vad kul vi hade där.
jisses nu är snart hela släkten här oj oj fattas bara bror Carl_johan

#41 - - Lillemor:

"Eilngt en uneörnskding på ett engsklet uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord såtr, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet."

..det här kom fårn sglloätnna iadg - kul vräre - mtåse dlsas /Loleimlr

#42 - - jonna och anna:

jadu..vi hade tänkte att vi skulle vara två grupper inom samma pass, kanske att dom små får sluta lite tidigare..men det beror ju på hur många som kommer. och sen blir det ju syskon och så också...så vi får se. vi tänkte prata lite mer med lum eller sportklubben först också...

#43 - - majao:

Mojje
är söt i dag åt an mat
jag borjar faktis attrivas mäd mojje
hejdå

#44 - - Ingela Stark:

Hej Stina!

Vad intressant att vara barnmorska! Jag ska bli farmor, för resten. Första barnbarnet. Vilken känsla.

#45 - - Irene:

Ingela, jag väntar på att kvinnan i fråga ska komma hem, jag ringer i kväll och kollar.
Du ska få alla uppgifter.

#46 - - Anonym:

Alldeles för mycket personligt bloggande just nu.

#47 - - Kentha:

Alldeles för mycket osignerat bloggande just nu.
Mvh Kentha

#48 - - Anonym:

HEJ, är det nån som vet vem som ska ta över linda å mickes lägenhet vid skolan?

#49 - - Helena:

Förhoppningsvis så kommer vi på dagis att få lägenheterna. Vi är alldeles för trångbodda som det är nu och snart börjar det några barn till... Så vi får hålla tummarna för det! / Fröken Helena

#50 - - Anonym:

...känns fö bra med lite kallprat - dä ä ju vinter!

/Lillemor

#51 - - Anonym:

FINNS DET NÅGRA ANDRA ställen att hyra i byn om man skulle behöva?

#52 - - Torbjörn Elvenäs:

Vem är du som undrar om det finns någon lägenhet att hyra. Du kan väl kontakta mig så kan jag kanske ge dig några tips, för det finns lediga lägenheter och hus att hyra.
Micke & Lindas lägenhet kanske blir dagis men än är inget bestämmt. beslut kommer inom ca 2 veckor tror jag. Ring gärna 0580-30172, 070-5586272

#53 - - eva österberg:

hej! vi skulle behöva ha ett skotermöte, med både skoteråkare och andra. Så att vi kan disskutera var man får och inte får åka. Vi kanske kan göra skoterleder...Finns det intresse kanske vi kan hyra kafét att vara i?

#54 - - Loisan:

Stort tack och kramar till Totto och Göran som hjälpte mig att dra upp bilen från diket i morse när jag dansade av vägen riktigt rejält ute på riksvägen.Tala om att vara blank is det gick ens inte att stå på vägen.
Kram från Loisan med änglavakt

#55 - - Anonym:

..å tack till Göran för sand - till bara mig!
/L

#56 - - Daniel & Linda:

Hej alla Löabor!
Nu är det dax för innefotboll.
Fredagar kl 20.15 i Ljusnarshallen i Kopparberg.
Välkomna alla fotbollsintresserade killar och tjejer!
Vid frågor, ring oss!
//Maradona & Marta

#57 - - eva.ö med familj:

Ja, vad gjorde vi utan dig göran. Bröt benen? :)

#58 - - Tobbe Lie:

Vad kul vi kommer Zlatan och Henke!

#59 - - Johan Persson:

Tobbe, du menar väl Tore coh Britney!?

#60 - - Kerstin och Janne Ivarsson:

Vår nybyggda badflotte har under helgens oväder gett sig ut på egna äventyr. Flotten c.a 2x2m med två bänkar hör hemma sydväst om Ingeborgsudden i Norrsjön. Vi åkte runt sjön igår med hopp om att finna rymlingen - men utan resultat. Om någon vet var vi kan hitta vår badkompis tar vi tacksamt emot tips antingen här på bloggen eller tel. 070-8336850
Kerstin och Janne i Löaborn

#61 - - Maria L:

Tillverkas något unikt i Löa som bör framhållas i en produktförteckning i ett kommunmagasin? Hör av er till mig med förslag snarast möjligt så vidarebefordrar jag uppgifterna. Tack på förhand!

#62 - - Maria L:

Jag trodde e-postadressen blev med, men icke. Här är den: [email protected]

#63 - - Elisabet Elvenäs:

Efter som jag inte hade möjlighet att lyssna på radioprogrammet från Löa i dag så letade jag reda på Radio Örebro`s Webbradio "Lyssnararkiv"..
Där hittade jag programmet i sin helhet. Mycket trevligt...Tack till er som var med.

#64 - - Annie:

Hej alla löabor! Tánkte bara tacka för senast. Hade en mycket trevlig vistelse i vad som alltid kommer vara "urhemma" över jul. Ár dock inte tillbaka i Linköping som jag borde utan sitter hos min kompis pá hennes universitet i Budapest. Det ár hundar som gáller, hela korridoren ár full med smá sötnosar. Kan ju lika gárna sitta hár och lása mina elektroböcker denna vecka, men lánade dem pá biblan sá det gáller att hálla stenkoll pá dem sá att de ej blir hundtuggade. Kan endast ett ord pá ungerska sá jag anvánder det hela tiden. Köszönöm!

#65 - - Anonym:

hejsan!
jag undrade om någon har letat efter sin vante ?
en skinnvante ...? isåfall ligger den vid Stina Gotliebsson på vägen jag såg den när jag gick förbi och undrade om det var någon som hade tappat den ..!

#66 - - Sussie:

Är det någon i Löa med omnejd som vill ha en kanin?
Jag upptäckte i dag att vi inte alls har två honor (som jag trodde) utan en av vardera sort. Tina är inte en Tina....... Om det är någon som känner att ni vill ha en kanin så ring.
Tel: 0580-303 10

#67 - - Jonas Åby:

Hej Löabor & övriga världen.
Kolla den här sidan om ni som mig inte gillar vår Svenska vinterväghållning & vill protestera mot saltspridandet på våra vägar.

http://www.nordiq.net/saltupproret/

Gör er röst hörd.

MVH

Jonas Åby

#68 - - ulla ardesjö hesslow:

Hej Löa O Världen!
Det är kul att läsa både allmänna och lite mer privata "babbel" på bloggen. Det är väl härligt att det finns en mötesplats likt denna. Löa var under den tid jag bodde där en "öppen by" det var alltid både nyheter och nya människor i omlopp - vilket det fortfarande är. Pekpinnar av olika slag har blivit allt för vanliga i vårt samhälle. Får inte jag får ingen annan....
Jag läser med intresse både om sand och rävjakt, löafester och håller med Jonas om att det saltas för mycket (även i södra Norrland) Tack Maria L. för att du är en så otroligt positiv person - sprang på Lars E. på samma promenad och jag glädjs åt att han trivdes med livet i G-hyttan. Life i short; enjoy it - alltid med en bit av hjärtat i Löa, hälsar Ulla

#69 - - Kentha:

Jag säger bara Ulf Lundell!!!
Snön faller och vi med den!!!

#70 - - Johan Persson:

Angående skoteråkning och ett eventuellt möte.
Jag åker gärna själv skoter när tillfälle ges, så det är inte så att jag tycker att det är fel på något sätt att åka.
Däremot vill jag uppplysa alla om att det inte är tillåtet att åka vart man vill, både terrängkörningslagen och allemansrätten reglerar vart man får åka. T.ex. så får man inte åka på en brukad åker, oavsett vad som odlas på åkern.
Att däremot köra i skog som är högre än 2m är tillåtet. Att köra på en oplogad skogsväg kan kännas som ett bra ställe att åka, men ska vägen senare plogas så kommer det många svordommar från den som kör.
Om man nu nödvändigtvis måste transportera sin skoter över en åker, kan det vara smart att tala med markägaren innan man kör där.
Att köra i kanten av en åker är kanske inte lika kul som att köra botten rakt över, men det retar betydligt färre.
Ett möte kanske skulle vara på sin plats, det skulle gå att kommaöverens om vart man kör och vart men inte kör.

#71 - - Lillemor:

Har du ramlat i snön Kentha, ...eller kommer du att göra det nästa gång du pratar med Ulf?
Är det förresten någon som skulle vilja köra med sin snöscoter runt korsbacken tallåsvägen ardsjökorset och ner till persgården (kanon som preparering för längdskidåkning), så är jag helt enkelt bara TACKSAM?!
...åsså utmanar jag förresten Herr K. Olofsson på längdskidor kommande onsdag på samma sträcka OAVSETT preparering eller ej!
Lillemor

#72 - - BOBEN!:

Titta efter om inte Erik G har kört upp något,han har visst köpt skoter.Och dom gillar ju att klämma lagg.Både Mona & Han.

#73 - - Ghost Rider:

Är det ingen som kan bjuda Johan på en åktur? Kanske stillar avundsjukan som lyser igenom.

#74 - - Johan Persson:

Konstigt att det alltid är någon feg annonym typ som måste fälla en dålig kommentar här...

#75 - - Ghost Rider:

* tillåtet att köra på jordbruksmark om det är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken.

* På enskild väg skall förbud ska skyltas med vägmärke "eller på annat tydligt sätt".

www.naturvårdsverket.se
under Friluftsliv & allemansrätt

#76 - - Johan Persson:

Ta och läs det jag skrivit innan du blir sur. Vem är det som avgör om marken blir skadad? Knappast den som åker skoter.
*Du är själv skyldig att förvissa dig om att det inte föreligger någon skaderisk. Hur gör man det? Lämpligen prata med markägaren.
*På enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, också om vägen är oplogad. På en enskild väg utan statsbidrag avgör vägens ägare om trafik med motordrivna fordon, eller visst slag av motordrivna fordon, ska vara tillåten. Du glömde visst läsa detta stycket också...
Om du inte fattat innebörden av det jag skrev så är det bara sorgligt.
Man kan även som skoteråkare visa hänsyn till andra. Och det är väl främst det jag vill säga, lagtexter i all ära, men respekt och hänsyn är viktigare.
Sen är det ju uppenbart att väljer man att kalla sig för Ghost Rider så har man mycket att dölja, inte sant, fegis.

#77 - - Maria L:

Som ett alternativ till skoter vill jag rekommendera snöskovel. Det är kul att åka, fast det går bäst i nedförsbacke ;-)

#78 - - Camilla:

Nu är det dags att ha ett skotermöte verkar det som,mycket åsikter..Jag tror inte för en sekund att Johan eller nån annan är avundsjuk utan snarare orolig för att det ska inträffa nån olycka o att nån kommer till skada.´Det är ju ganska många skotrar i farten i Löa nuförtiden vilket innebär större risk att det kanske händer nåt,framförallt när flera kör tillsammans med sina skotrar.de flesta ungdomar tror jag sköter sig alldeles utmärkt men det kanske ändå är bra o träffas med andra föräldrar o diskutera lite om åkningen.För min egen del tycker jag det ibland är väldigt otäckt när det kommer flera skotrar o kör här ute på åkrarna vid mig o kör över snövallarna o över våran väg,framförallt när det är mörkt o sikten är dålig.Ta det lugnt när ni kör o kolla er för ordentligt så går det bra!!
Hälsn.Camilla

#79 - - SKOTER:

VILKEN LAG ÄR DET SOM GÄLLER FÖR FYRHJULINGAR.DET FINNS DOM SOM ÅKER GENOM BYN MED SMÅBARN I KNÄET UTAN HJÄLMAR.

#80 - - Gnäll kommiten:

Åh, en ny riktning på skoter diskussionen, förut handlade det om var man körde, men nu drar det mer åt hur man framför fordon. Och så lite mer anonym smutskastning.
Vilken toppen bloggning det blev av det här!

#81 - - Irene Lindh:

Hej Löa.
I missionshuset bor det en mycket trevlig dam vid namnet Anna Larsson, om någon går förbi där eller möter henne kan ni då inte hälsa till henne från mig.
Tack på förhand.
Irene Lindh

#82 - - Tobbe Lie:

Hej Irene jag ska hälsa från dig ,när jag kommer hem.Tobbe Lie

#83 - - Maria L:

Är det inte någon fest på gång snart?

#84 - - Lillemor:

Jo!

#85 - - eva österberg:

Jag tror att det är dags att avsluta skoterdiskusionen på bloggen vi fortsätter onsdagen den 31.1 kl 18 i cafet, men jag vill ha är ett positivt möte, det är kanske dags att bilda en skotersektion där vi kan göra något bra för alla. Det är inte fel att visa hänsyn till andra människors åsikter. Väl mött i positiv anda alla skoterförare, föräldrar alla med någon åsikt men smutskastningen hoppar vi över vi ska göra något bra av detta för alla kom med bra lösningar var man kan vara.Det var lite livat innan det blev en crossektion också och den fungerar ju så bra idag med så många duktiga förare som sätter Löa på kartan.

#86 - - Johan Persson:

Det är tyvärr uppenbart att tjafset kommer att fortsätta, det är bara att titta ut genom fönstret. Finns det något hus i byn som inte har skoterspår, alltså flera, synliga från ett fönster?
Vi får väl se om det här mötet hjälper annars så blir det väl snart krig här i byn. Tråkigt med tanke på hur lite det är som skapar tjafset.
Eva är inne på rätt spår och jag hoppas att det kan bli ett konstruktivt möte.

#87 - - preved:

Excellent site, added to favorites!!

#88 - - Maddelenius:

På tal om spår.. Hörde förrut att det skulle köras upp ett längdåkningsspår nånstans ovanför skolan, är det nån som vet nåt om det?

#89 - - Björkman:

Hej skidåkare ! I går körde man ett spår på åkern mellan Tottos och B.Sundvalls det går väl hjälpligt.I skogen behövs det någon dm.till.Det är kul med folk som åker skidor,hört att flera köpt ny utrustning för längdåkning.Vi möts i spåret.

#90 - - Torbjörn Elvenäs:

Oa och jag undrar om det kan finnas intresse att dra igång med en småföretagarförening i Löa.
man skulle kunna träffas några gånger per år och utbyta erfarenheter inom företagandet samt bjuda in någon som föreläser om något intessant ämne.
Platsen skulle kanske kunna vara i Cafet? (eller vad säger Kenta).

Om intresse finns kontakta mig på mejl [email protected] eller ring 070-5586272

#91 - - Kentha:

Tycker att det låter som en bra idé med en småföretagarförening. Kaféet kan vara platsen.
Mvh Kentha

#92 - - Ingela Stark:

Hej alla vintermänniskor, motoriserade och inte!

Om jag inte hinner hem till mötet på caféet på onsdag, tänkte jag be alla som har fler hästkrafter än en, att sakta farten ordentligt när ni kör förbi häst o ryttare. Ibland kör en del förfärligt fort (jag rider mitt i vägen för att ni ska sakta ner). Man vet aldrig vad en häst gör. Ser den ngt i diket kan den hoppa både hit och dit. Det är alltid bilisten som är den skyldige om ngt händer. Till er skoteråkare vill jag också säga; tänk på, att bakom ett backkrön el en kurva, kan det dyka upp häst o ryttare! Vi hör er och kliver av vägen (om det går). Därför är det bra om ni inte åker alltför fort utan hinner att stanna.

#93 - - Daniel:

Hej alla!

På söndag den 4/2 kl 19.00 startar hockey-bockeyn. Alla är välkomna!

Glöm heller inte att det är fotboll på fredag kl 21 (Obs, ny tid) i Kopparberg.

//Daniel

#94 - - Stina Gottliebsson:

Men, jisses! Man bör läsa Löabloggen oftare. Ser nu att någon har hittat min handska ute på vägen. Som jag har letat! Fast nu är det väl risk att den är inplogad i någon snövall. Ska skynda mig ut och leta.
Hälsningar
Stina G

#95 - - Maddelenius:

Hej Lillemor! Har inte hört nåt resultat från din utmaning på skidor...Blev det nåt race eller!? Hade väntat mej en rapport, gärna med både ord & bild!! Hej & hå!

#96 - - Rut:

Ta dagen som den kommer...för jag lovar, den kommer aldrig igen!! Tänk dig en bank som varje morgon satte in 86400 kronor på ditt bankkonto, och som varje kväll tar tillbaka de pengar du inte har använt. Vad skulle du göra med pengarna? Så mycket som möjligt förstås!Nu är det så att du faktiskt har en sådan bank. Den kallas tiden. Varje ny morgon får du 86 400 sekunder att använda precis som du vill. Varje kväll är förslösad tid borta för alltid. Det finns ingen möjlighet till kredit, det finns ingen möjlighet att spara för framtiden.Använd därför din tid så klokt som möjligt. njut av dagen!!! å ta vara på tiden ...
för du vet aldrig hur lång tid du har kvar...

#97 - - Maddelenius:

Tänkvärda ord...Med 3 snoriga barn + en egen kran som läcker känns det talet lika med antal näsdukar som har gått åt här hemma de senaste dagarna...

#98 - - Gunilla Åhrlin:

Nu är vi MÄ.!!
Nu har vi äntligen hittat er på löabloggen
var det där ni var vi har nu bott här i löa i ett helt år och har inte sett till nån
nu vet vi var ni finns
MWH: Simon å Gunilla..(L)

#99 - - Lillemor:

Bäste Maddelenieus! Kentha syns inte till - varken framför eller bakom mig i det härliga skogsspåret. Har någon sett honom smygträna någonannanstans? Därför kan jag också helt utan ansträngning vinna varje litet blåbärslopp jag ger mig ut på. Inte så tokigt faktiskt - skidkul!
Billan Ardesjö

#100 - - Anne-Marie ie:

Heja Lillemor vad du har blvit hurtig det låter jätteskönt att klämma lagg.Kan riktigt se hur du far fram i spåret. Blir det tjejvasan?

#101 - - Stina Gottliebsson:

Hej hallå, vaddå!Finns det ett bra skidspår i Löa? Var går det? Berätta, berätta, så ska du inte behöva vara ensam i spåret särskilt länge, Lillemor.
Stina
Ps. Inte fasen hittade jag någon handske. Får väl ge mig till tåls tills det töar.

#102 - - Anonym:

Det skulle finnas en bild på Ebba och Vilgot på julgransplundring, men var är den?
Undrar om det är nån som ser dethär?

Från: Maria i Enebyberg

#103 - - Lillemor igen...:

- Neehej!

- Det fullkomligt kryllar av hemtryckta skidspår (en kravfråga alltså, jag tror mig veta att du är en tjej som klarat dig genom vasan Stina) ...och skoterpistade vägar i västra Löa skogen - de ä bara å dra upp ett spår från Petters skejta på!

- Bilderna från julgransplundringen - om det var där Ebba o Vilgot var med - dyker upp efter månadsskiftet...

#104 - - Kentha:

Lillemor har du kommit i mål än? Jag har för mej att vi tävlade förra året i spåret. Jag skulle behövt ha ögon i nacken och en väldigt bra kikare för att se vart du tog vägen.
Förresten ska jag till Trysil i helgen och utmana norrmännen istället, behöver riktig konkurrens.

Mvh Kentha kan du vänta

#105 - - Irene Lindh:

Tack,, Tobbe Lie.
Förstår du nu varför jag gillar dig så mycket. Du var den som alltid ställde upp.
Kram på dig..
Irene

#106 - - Stina Gottliebsson:

KULTURSTIPENDIER TILL LÖAUNGDOMAR
Förra året delades det sista stipendiet ur Erik Ardesjös Minnesfond ut. Hembygdsföreningen har därför beslutat att fortsätta stipendieutdelningen av egna medel till ungdomar mellan 7 och 18 år, som är födda i Löa, bor här eller har gått i Löa skola. Man kan få stipendium på högst 1000 kr för studier i musik, teater eller annan kulturell verksamhet. Eller för egen "forskning" i hembygdens historia. Fullständiga regler för stipendierna finns på skolan eller kan rekvireras från [email protected] Sista ansökningsdag i år är 10 mars.
Löabygdens Hembygdsförening

#107 - - eva österberg:

Är det någon som har urvuxna längdskidor, pjäxor, stavar eller andra vintersportsaker, lämna in en lapp i skolan eller skriv det här på bloggen.

#108 - - Elisabet Elvenäs:

Jag har ett par längdskidor med råttfällebindningar ...eller heter det binningar??
Hur som helst så står dom i min källare till inganytta. Vill nån ha dom?

#109 - - ulla ardesjö hesslow:

Hej Löa..Världen!
Läste din insändare Stina G. om att det skall permanentas att delas ut "stipendier till ambitiösa unga i Löa". Bra ide! Det skulle föresten vara kul att läsa i Löa-bladet hur det har gått för dem som fick bidrag ur pappa Eriks fond. Vad hände sen...??
Jag hoppas förståss att det har betytt något för er som fått bidrag - en stunds glädje - eller ett steg närmare drömmen.. Ett stort LYCKA TILL vill jag önska er i alla fall och jag är glad över att pappas hastiga bortgång (då 1984.. för 22 år sen)fick positiva effekter i byn. hälsar Ulla
ps...och ni skooter-, skid-, fyrhjulings-åkare och ryttare lycka till med sämjan i skog och natur.
Var rädda om er OCH OM varandra. ds

#110 - - Anonym:

Har länge närt en ide om att starta en slags "ta tillvara på" lager för alla urvuxna fotbollsskor, skidor, skridskor och dylikt. Ett gemensamt ställe dit alla närsomhelst kan lämna/byta/hämta... Byte=Gratis Hämtning=Billigt pris. Vi är själva urdåliga på att lämna barnens urvuxna prylar till bytardagar och dylikt. Syftet med ett sådant lager vore att minimera köp av nya prylar efter varje växtperiod... Är det någon som tänker som jag och som har tid och plats - kan vi hjälpas åt?
/Lillemor

#111 - - Sune T:

Hej Ingela !
Rävjakt pågår vid Sune & Tuula-Maija i "Dunderdalen", men räven är svår att överlista.
Mvh.
Sune

#112 - - viktor oc:

det var ett evigt tjat om snöskoter!!!!!!!!!!

#113 - - daniel:

hej ingela och sune. här vid norrsjölund har vi skjutit 3 rävar i månljuset och fler har vi sett, bra me bondgård de gillar rävarna. lycka till sune.

#114 - - Mathias Krantz:

Hej alla bloggare.

Är bara lite nyfiken på vad som vart sagt på Skotermötet. Undrar om man kanske kunde få ett sammandrag av någon som var närvarande.

Mvh Mathias

#115 - - Jenny:

Stort grattis Jenny Aronsson på din 21-års dag! Hoppas du haft en rolig dag!!!
Kram på dig önskar jenny & Mattias

#116 - - Jenny:

oops glömde visst, jag är lite sugen på att ha någon typ av dans för dem mindre barnen säg från två år till ??? Det finns ingen mer som är sugen på det???? Om det finns intresse villsäga!!
MVH // Jenny S

#117 - - Klas Gustafsson:

Som ni kanske redan vet arbetar jag deltid som massör sedan 4 år tillbaka, några Löabor är ju sedan länge regelbundna kunder. Jag kommer nu att gå en vidareutbildning under vintern och behöver några frivilliga att massera under praktikdelen av utbildningen. Det innebär att ni får gratis massage, en timme per gång.
De som är intresserade kan slå mig en signal på 0705804310 eller 30120. e-post går också bra:
[email protected]

#118 - - Anonym:

LÄGG INTE IN FLER UPPGIFTER HÄR - LETA ISTÄLLET UPP NYTT HUVUDINLÄGG FÖR FEBRUARI
Blogredaktionen

Till top