#1 - - Annas Kafé:

Tack alla som var med på kulturspaning på SR P4 Örebro idag. Det gjorde vi bra:)



Mvh Kentha och Anna

#2 - - Annas Kafé:

Annas Kafé



Program vinterspår 4-5 feb på Annas Kafé:



Kl 14 på lördag spelar Crannoq irländsk musik( Kom och ta en öl el Irish Coffee och lyssna på härlig musik på em) Fri entré



Kl 18 på lördagskvällen underhåller Birgit Carlstén. Mat och entré 295:- Förbokas på 0580-30032 Obs endast ett fåtal biljetter kvar.



Iris Gustavsson ställer ut tavlor och skulpturer hela helgen.



I helgen kommer vi att servera våran populära gulaschsoppa. På söndag har vi även brunch mellan kl 10-12. Förboka gärna den.

Vi kommer att ladda upp med massor av olika kakor och pajer.

Vanliga smörgåsar och grillade smörgåsar finns också.



Varmt välkomna alla / Anna och Kentha

#3 - - Annas Kafé:

På tipspromenaden i söndags vann Babba och Nille på 11 rätt av 12 möjliga. Grattis

I barnklassen vann deras barnbarn Axel med 12 rätt av 12. Grattis



Ni har vunnit ett var sitt presentkort på Annas Kafé.



På söndag kör vi igen!!!

#4 - - Sofia:

Snoigt, vackert, vinter-Loa vs. Soligt, varmt, semesterparadis ?!



Det ar svart. Valdigt svart. :)

#5 - - LÖA SPORTKLUBB:

LEDARE SÖKES TILL SKRIDSKOSKOLA

DU/NI PLANERAR TIDER SOM PASSAR DEJ/ER

VÄNLIGEN HÖR AV ER TILL

Anders Ericsson 070-538 17 03



#6 - - Östen med Resten!:

Biljetter kommer att finnas till försäljning i Bygdegården under Vinterspår.

Lördag-Söndag kl 11-17

Antalet krymper! Hälsningar Bygdegårdsföreningen

#7 - - LÖA SPORTKLUBB:

PÅ ONSDAGEN DEN 8 FEB KOMMER ÖREBROLÄNS TV-PUCKLAG ATT TRÄNA PÅ VÅRAN HOCKEYRINK KL 1900, PLANEN OCH KLUBBSTUGAN ÄR UPPTAGEN FRÅN KL 1800.KOM GÄRNA OCH TITTA PÅ DUKTIGA GRABBAR, DET ÄR 3 ST GRABBAR MED FRÅN LÖA.

#8 - - LÖA SPORTKLUBB:

NI SOM STYRKETRÄNAR KOM IHÅG ATT BETALA ÅRSAVGITEN, DEN ÄR 100KR VUXEN, 50 KR UNGDOM UPP TILL 16 ÅR.

#9 - - ANGELFISKETÄVLING:

Norrsjön, Löaborn 25 februari.

Tävling 2-mannalag med 12 st. don med angelkrok.

200kr./lag, varav 50 kr tillfaller Löa Fiskevårdsförening.

Anmälan vid Löaborn 6.30-7.15. Kom i tid !

Tävlingstid 7.30 - 13.00.

Penningpriser: 1:a pris 60%. 2:a pris 30%, 3:e pris 10%.

Info. Ring Roger Welamsson 0580-30333, 073-0373394

Anders Torstensson 070-9814611



VÄLKOMMEN !

#10 - - Bosse Larsson Östberg:

Sökes boende i Löa. Mob:0707484205. Hem:30101.



#11 - - Jonas Arvidsson:

Vart i Löaborn är de samling? Är ju så stort där!

#12 - - Angelfisketävling:

Följ STORGATAN i Löaborn, sväng sedan av mot sjön, så hittar ni angeltävlingen.

#13 - - Stina Gottliebsson:

Tack alla snälla som undrat hur det gick! Kan nu berätta att jag har huvudet i behåll om än lite ömmande. Sorgligare är, tycker jag, att såväl jag som kusin och kusinbarn missade en trevlig kväll på kaféet.

Det är ju så att det går ett schottisstråk längs en bit av Långgatan. Det vet alla släktingar och vänner som går med på hundrundan Kanaan runt. Nu när vi kom till det där stället på väg till buffémiddagen ryckte det till i benen som vanligt och jag tog ett par schottissteg. Men det är dumt att göra i halka. Jag stöp rakt bakåt och slog huvet i. Sedan minns jag inte mer förrän jag satt på en stol i kaféet och Anna Martinsson tittade vänligt på mig. Men kusinen har berättat att jag pratade sluddrigt och förvirrat och inte förstod varför de ledde mig vidare mot kaféet. Och att jag verkade virrigare än normalt. Att det kom fler vänliga människor fram till mig där jag satt på stolen minns jag inte heller. Och somliga sa jag fel namn till. Förlåt och tack för er omtanke!

På Lindesbergs akut konstaterades en hjärnskakning. Jag blev röntgad, men ingen blödning eller annan skada fanns att se.

Jag avstod skidåkningen i dag - härligt spår på Norrsjön - och får ta det lite lugnt några dagar. Och så får jag väl träna på att uppträda mer "age-appropriate", som syster i Amerika säger. Tanter som närmar sig 70 bör inte dansa schottis på allmän väg.

#14 - - Löa Bygdegårdsförening:

Tack ALLA som gjorde denna Vinterspårspremiär till en fantastisk helg!! Otroligt många besökare hittade till oss och avnjöt såväl kolbullar/semlor och denna så vackra utställning! Speciellt tack till alla er som hjälpt till med kolbulleframställningen!

Vi kan efter detta konstatera att vår vackra lokal passar till de flesta ändamål!!



Åse genom Löa Bygdegårdsförening

#15 - - Lillemor Israelsson:

vi från Rällså vill tacka för ett så gott bemötande från er på Bygdegården och ni ska ha heder för att det blev ett så trevligt och glatt Vinterspår för oss utställare. Vi hoppas på en fortsättning!

#16 - - Vi Unga i Löa:

Vi Unga I Löa Årsmöte



Nu på Fredag 10/2 kl 18,00 i Bygdegården

är det dags för vårat första årsmöte



Alla föräldrar och barn är välkomna

och göra sin röst hörd



Välkomna önskar vi i Styrelsen

#17 - - Vi Unga i Löa:

Fredags Disco i Löa Bygdegård



Nu på Fredag 10/2 kl 19,00 till 22.00

är det Discotek för Alla från Förskoleklass

och uppåt



Inträde 20kr



Försäljning av godis o dricka



Alla är hjärtligt välkomna



Arrangör är Vi Unga I Löa

#18 - - Johanna:

Hej! Finns det barngymnastik för 4åringar i löa?

#19 - - Bosse Larsson:

Bosse Larsson Östberg heter nu mera bara Bosse Larsson.Söker boende i Löa. nr:30101. mob nr:0707484205.

#20 - - Löa Bygdegårdsförening:

Det finns ett fåtal biljetter kvar till Östen med resten på fredag de säljes vid Dalviks Kvarn eller så kontaktar ni Loisan på 070/4025826 ifall ni har glömt att köpa biljetter mvh Löa Bygdegårdsförening

#21 - - Annas Kafé:

På fredag den 17 feb har vi stängt pga en kurs vi ska gå på. Men tors, lör och sön har vi öppet den här veckan.



mvh Kentha o Anna

#22 - - Annas Kafé:

Den 25 februari kör vi "AFTER ANGLING" från kl 13.30 m happypriser i baren. Vi kommer att servera gulaschsoppa och vitlöksbröd hela dagen och kvällen. Bastun kommer att vara på.

Vi kommer att sända tipslördag på storbilds-TV. Det kommer att finnas tipsandelar á 100kr/st fördelat på 50:- trav och 50:-tips. Anmälan sker till Ulf Lager el Kentha.

På kvällen tar Towe och Karin Dam över m karoeke hela kvällen tom kl 01.00. Kom och sjung eller bara lyssna på andra, du väljer.



mvh Kentha o Anna



#23 - - Julia Ardesjö:

Heej, jag säljer nu mitt akvarium på 60L.

Pump, inredning, medel som gör vattnet fiskvänligt, städutrustning.

Allt helt enkelt. Det enda som behövs är fiskar och vatten.



900kr PoK :)

#24 - - Susanne:

Är Löa Friskola ett alternativ för ditt/dina barn?



Vi har fortfarande platser kvar i förskoleklass till höststarten 2012,samt ströplatser i andra klasser!



Löa Skola är den lilla skolan med de stora visionerna!



Skolan är inte så stor, men tillräckligt stor för att vi ska kunna erbjuda alla elever till och med årskurs 6 en grundskola att trivas och utvecklas i. Skolan har ingen utmärkande profil, utan vi driver verksamheten enligt skollagens, skolverkets samt läroplanens intentioner och har som mål att alla elever har en stabil grund att stå på när de lämnar oss och hoppar på tåget till högstadiet.



Skolskjuts erbjuds kostnadsfritt elever inom Löa skolas naturliga upptagningsområde i mån av plats och vad verksamheten klarar av.



Är ni nyfikna på vår verksamhet är ni välkomna att ringa eller skicka e-post till mig.



Susanne Lundell-Stridh, rektor

Telefon: 0580-301 00 Mobil: 070-333 14 49 Epost: [email protected]

Ni kan även få mer information om verksamheten på vår hemsida www.loaskola.se

#25 - - Östen med Resten:

Om.....ni mot förmodan inte köpt biljetter så har vi ett litet antal kvar, det går bra att komma till "lokalen" i kväll och köpa biljett. Föreställningen börjar kl 19.00 så kom i god tid innan då platserna är onumrerade.

Biljettpris: 300 kr inkl kaffe och smörgås

Kontakt: Loisan 070-402 58 26

Välkomna önskar Löa Bygdegårdsförening

#26 - - Löa Bygdegårdsförening:

ETT STORT TACK till er som delade fredagskvällen med oss i vårt "test" att anordna ett evenemang inomhus för ca 270 pers. Vi lyckades med att locka hit "utsocknes" vilket var en tanke för att få visa upp vår fina bygdegård, detta skall förhoppningsvis generera nya deltagare i kommande evenemang och förhoppningsvis även nya hyresgäster.

Underhållningen var toppen, ljudet och ljuset var toppen och vi är så nöjda!

Att vi valde att ha en kväll med kaffedoft i baren var en medveten tanke eftersom vi ville prova att locka hit människor utan att behöva anlita vakter, söka diverse tillstånd osv men framförallt att försöka oss på något nytt!

Åter igen ett stor tack för er medverkan och tack till alla som hjälpte till att få kvällen att fungera!

#27 - - Anita Tallås:

Heder åt er i bygdegårdsföreningen som ordnat så fint i lokalen inför Östen me Resten man blev glad redan i backen upp till lokalen med allamarchaller och eldkorgar,synd att inte fler bybor kom till denna mycket trevliga kväll.Tack ska ni ha!

#28 - - Fiske:

Finns det mört att köpa på angelfisketävlingen?

#29 - - ANGELFISKETÄVLINGEN på Norrsjön, 25 februari.:

Skyltat från Värdshuset Älgen, riksväg 50.

VÄLKOMMEN !

#30 - - Jonas Arvidsson:

Finns mört att köpa där. Men ring å beställ till mig eller Tobbe säljer så länge de finns.

Jonas 0738211267

Tobbe 076811789

#31 - - Tobias Alexandre:

Jonas skrev fel telefonnummer.

Mitt nummer är 076-8111789 Tobbe.

#32 - - LÖA SPORTKLUBB:

MÅNADSMÖTE

I KLUBBSTUGAN

MÅNDAGEN DEN 27 FEB. KL 18

VÄLKOMNA

#33 - - Kalle Söderlund:

Stig i tjäverna...



Hade glömt detta och ärligt talat trodde jag aldrig att detta skulle genomföras. Jag själv är mycket mot denna ide. Varför ska vi förstöra en natur som har fått vara orörd så länge? Ska djuren inte få sin plats? Tänk att ha en sådan natur mitt i byn. Vet inte hur många gånger man har flytt mer till lugnet på ängen och för att sedan paddla ned i tjäverna. För mig är tjäverna något unikt!. Minns när man var liten och var där nere i båt. Var speciellt då man var tvungen att ta båten...brukar sitta på udden ner vid strömfåran och blicka nedåt ån, vilken vy!! Ska jag nu se en brojä....då blir jag tokig....



Vad ska det vara bra för? Varför kan vi inte lämna det hela orört??



Man får inte bygga ett hus vid strandkanten men att bygga en bro och stig i ett "naturreservat", det är ok..



Vet vad min morbror tycker om det hela och jag håller med. Tycker ni att det är ok att lägga en stig som påverkar grannen som detta kommer att göra? Ärligt talat, är det inte brist på respekt mot andra människor?? Varför kan man inte sitta ned och diskutera frågor likt denna så att alla får vara med och säga sitt och även lyssna på det som sägs. Ärligt talat, jag blir så förbannad och det pga att jag har tillbringat tid där nere och nu förstörs det..vilka är det som bestämmer?? Ni får mer än gärna ringa och förklara för mig vad som händer..



#34 - - Vi unga i Löa:

Nu på fredag den 24 är det ungdomsgård i löa.



Denna gång kommer vi pyssla med lera ,mm och någon rolig sport blir det oxå för de som vill.



Självklart finns det godis och dricka att köpa.



3-4 till 20

5-6 till 22



Mvh Vi unga i Löa

#35 - - Ingela Stark:

Lugn Kalle!

Det blir ingen stig eftersom den ska vara handikappanpassad. Det innebär, att det ska gå och ta sig fram med rullstol, vilket i sin tur innebär att den ska vara asfalterad. Han som påstår ngt annat kanske har glömt, att det inte var så han la fram det för Thomas. Det kommer aldrig att bli en sådan stig över Norrgårdens marker. Det finns andra ställen att lägga naturstigar på.

#36 - - Naturstig:

Dom lägger den bara på grannens mark vilket innebär att man förstör ändå.....

#37 - - Ingela Stark:

Det är sorgligt att man inte förstår att vara rädd om naturen, djurliv och miljön. Jag undrar vad Naturvårdsverket har att säga.

#38 - - Naturstig:

Vem har kommit på den vansinniga iden om en naturstig genom Tjäverna som är totalt oexploaterat och en fin plats för det vilda. Vem skall gå denna gångstig

då det finns massor av natursköna områden i Löa utan att störa det vilda. Och vad är kostnaden.

Vi kanske hade fått en toalett vid rastplatsen för dom här pengarna, till större nytta för allmänheten.

#39 - - Ingela Stark:

Håller fullständigt med. Dessutom har man uppgett handikappanpassad och om man struntar i denna anpassning och gör den ändå, kan det bli riktigt dyrt. Vem ska betala det?

#40 - - innebandy:

Innebandy inställd pga sjukdom. Årskurs 1-6.

#41 - - Annas Kafé:

Afterangling, afterski, afterskate. Pub. (Tipslördag. Andel 100:-). Bastu. Gulaschsoppa. Vitlöksbröd. Zeunertz. Irish coffee. Karaoke. Fri entré. Kaffe. Varmchoklad. Cheesecake. Stänger kl 01.



VÄLKOMNA PÅ EN ROLIG DAG OCH KVÄLL!!!!!!!!!



#42 - - The Stig:

Jag ser fram emot alla härliga promenader jag ska ta på den nya fina stigen genom tjävena.

Bra jobbat!

#43 - - Ingela Stark:

Det är inte svårt att gissa vem du är, The Stig. (Törs du inte skriva ditt riktiga namn?) Hur menar ni med bron? Ska det vara en svängbro, så att flottar och större båtar kommer under? Eller blir det nya Berlinmuren? Eller Nord- och Sydkorea, kanske?

#44 - - Nyfiken:

Många kommentarer kring denna "stig" som nu ska göras! Vet inte vilka som har ansvaret över detta men jag undrar bara vart ska den vara? Hur lång kommer den att bli? Vart är det meningen att man ska "kliva på" ?? Cafet?? Jag är varken för eller emot för som ni ser så vet ja ingenting, är mest nyfiken vad tanken är så man kan få skapa sig en bild av det hela!

#45 - - Emma Elvenäs:

Kan inte bloggen låtas vara fri från interna relationsproblem och andra osämjor. Ni som skriver otrevligt till varandra, det finns telefoner att nå varandra på. Byn är heller inte särskilt stor, så ett enkelt möte för att talas vid är heller inte en omöjlighet. Om inte det fungerar, varför inte ringa Aschberg och få till en "grannfejd"?



Tråkigt att som numera icke-Löabo att gå in här och bara läsa tjafs.



/Emma

#46 - - Perfectly unbroken ♥:

Fin blogg =)

#47 - - karolinajonsson:

Sugen på att tävla? :D



Vinn ett valfritt iphoneskal i min blogg;

http://jonssonsfoton.blogg.se/2011/december/utkast-dec-12-2011.html#comment



Vinn ett sminkkit!

http://jonssonsfoton.blogg.se/2012/february/vinn-sminkkit.html#comment



Eller varför inte ta en titt på min bloppis?

http://jonssonsfoton.blogg.se/category/bloppis.html



WOOPWOOP, hoppas du får en underbar helg! Och sorry om du inte gillar reklam ;*

#48 - - Lasse:

Håller med dig Emma kram morbror !

#49 - - Annas Kafé:

Brunch mellan kl 10-12.



Välkomna/ Anna och Kentha

#50 - - Emma på Rosendal:

Här är en Emma med lite annan åsikt. Det är bra med en "offentlig" diskussion när det gäller något som rör oss alla, tycker jag. Och detta är väl det mest offentliga forum vi har här i byn. Såklart ska man försöka hålla sig saklig och gärna uppge sitt namn.

#51 - - Johan Persson:

Ingela, har lite fakta åt dig. Jag har sett ritningen på bron och det blir en bågformig bro tillverkad i limträ, ca 23 meter lång och jag tror att det är drygt 3m till vattenytan från mitten på bron. Fundamenten kommer att ligga en dryg meter ovanför vattnet.

Gammla bron är 2.4m hög över vattnet, så den kommer fortfarande att vara den lägsta. Enligt mina egna beräkningar kommer minst 12.5m av spannet vara över 2.4m höjd, så det blir inga problem att mötas med båt under bron.

Hörde att det kommer att vara Larsbosylta som beläggning på stigen och det går fint att åka rullstol eller permobil på det.



Jag kan säga att jag var tveksam till detta projekt i början, men numer är jag väldigt possitiv till stigen. Speciellt sedan bron blir över Storån och inte över Strömfåran. För min och familjens del så kommer det att innebära en snabb och enkel väg till Östra Löa, man slipper ta bilen för att åka runt.



Är även skeptisk till att vi stör naturen med detta. Idag så rör sig folk i området året runt. Det är båtar, jägare, fiskare, skridskoåkare, skidåkare, skotrar m.m. som rör sig i området. Djuren är vana vid människor, så jag är tveksam till att vi stör naturen mer än tidigare.

Det lär knappast vara kö på stigen i vilket fall...

#52 - - Anonym:

...ser ut som om det blir en bro och lite mindre orörd natur än tidigare...samtidigt som den natur som finns blir lättare att nå även för den som ej har båt... Minns själv en barndom där vi rodde ner till kröken (med möda) och satt där och meta hela dagen...å knappt ens hände det att en ko kom förbi... Tycker också att en öppen saklig diskussion här är klart bättre än inget samtal alls... Tänker att ett löa utan initiativförmåga och oenighet vore ett räddhågset och lamt ställe... Kritik är skitjobbigt... Usch...å andra sidan tvingas jag att skaffa starkare argument för det jag vill göra... Jag vet egentligen inte vem som driver frågan om stigen eller heller vem som har behov av den... Har förresten själv inkräktat på natur med brygga vid Tjävene...tänkte oss noga för innan men kunde ej motstå den personliga vinsten att komma ner till vattnet... 00 ps. ...varma hälsningar från ett 33 gradigt Vietnam/Lillemor

#53 - - Kalle Söderlund:

Hej Johan,



Alltid bra med fakta för jag var faktiskt nästan säker på att det inte skulle bli någon stig.



I mina ögon så öppnar vi som sagt upp för att köra ännu mer fordon där nere. Vet själv hur jag var när jag var ung. Ska det inte bli för mycket bilkörning så borde bron absolut stängas för alla typer av motorfordon, räcker inte med skylt.



Sedan funderar jag även på vitsen med bron. För din del och en del andra så är det ju en genväg till östra byn men det är ju inte syftet. Hur kommer man till bron? Går det över sandåsen eller är det verkligen som jag har hört, att man måste ut på riksvägen?



Som du också skriver så undrar jag, speciellt med en dragning efter riksvägen, hur många som kommer att gå där. Är det verkligen så att pengarna inte får mer valuta på andra projekt?



Jag är som sagt mycket skeptisk mot det hela då man snart överallt kommer att söta ihop med vandrare. Sedan tycker jag som sagt att man borde ha tillfrågat de närmaste grannarna om det är OK med en stor bro men det har man inte gjort (tror jag med 110% av resten av byborna är säkra på att min morbror hade sagt tvärt nej).

#54 - - Kalle Söderlund:

Ber om ursäkt för stavfel mm, inte lätt med mobiler som tror att dom vet vad man vill skriva:)



Bilkörning = motordrivna fordon likt fyrhjuling...

#55 - - Ingela Stark:

Kalle! Det kanske är med dig som Angelina sa till mig: "Farmor, du har för stora fingrar!" Sedan finns det värre fel än stavfel. Titta i NA! Ibland får man krupp hur de skriver......

F ö tycker jag att det inte att det är fel att kritisera ngt på den här bloggen. Om det inte fanns kritik, skulle utvecklingen stå stilla. Vem vill det?

Till top