#1 - - Vill träna:

Hur går man tillväga egentligen om man vill börja träna på gymmet. Det verkar ju inte ens finnas några extra nycklar....

#2 - - Sofia:

Svar till "Vill träna":

Kontakta Lars Arvidsson, det är han som tar emot medlemsavgift och lämnar ut nycklar till styrkelokalen.
0580-302 54.

Hälsningar Sofia Elvenäs.

#3 - - Maria Söderlund :

Hej!
På lördag drar jag igång funktionellträning i lokalen igen. Lördagar kl. 9.00 vi kör i stora salen. Alla kan vara med och köra efter egen förmåga!
Kostnad: medlemskap i Löa sportklubb
Välkommen!
Maria Söderlund

#4 - - Sofia Elvenäs:

Vision For All 2017

Jag utbildar mig till optiker vid Karolinska Institutet i Stockholm och har precis påbörjat min tredje termin av totalt sex stycken. I termin 6, d.v.s. våren 2017, får tre studenter från Optikerprogrammet på KI möjligheten att åka på en biståndsresa tillsammans med en ideell organisation som heter Vision For All. De samlar ihop begagnade glasögon och besöker områden runt om i världen (främst Centralamerika och Afrika) för att genomföra synundersökningar och dela ut dessa glasögon åt behövande människor. Detta för oss enkla sätt att hjälpa, kan förändra livet för en människa i denna del av världen då det ger möjligheter till att kunna läsa, utbilda sig och få jobb.

Då organisationen är ideell och allt arbete genomförs av frivilliga, måste flygresan, uppehälle och annan logi bekostas av deltagarna själva. Det rör sig om ca 20 000 kr för att täcka hela resan och därför vänder jag mig till just ER! Jag ser resan som en möjlighet till att först och främst göra en god gärning, men även för att få erfarenheter och minnen för livet och samtidigt utvecklas i min framtida yrkesroll som legitimerad optiker.

Ert bidrag sätts in på kontonummer 8191-9,14 090 495-4 (Swedbank) och märks med Ert namn/företagsnamn, alternativt direkt på VFA:s PG 90 06 61 - 0 (märk Er insättning med "Sofia Elvenäs resa april 2017 KI-elev")

Alla bidrag mottages tacksamt!

Tack för att Ni vill hjälpa och ge alla människor möjligheten att SE!

Har Ni gamla glasögon som ligger oanvända hemma och tar plats? Samla ihop dem och lämna till mig, alternativt posta dem i ett paket till:
Vision For All, Torvingegatan 1, 582 78 Linköping
(alla glasögon tas emot, oavsett färg, form, styrkor o.s.v, huvudsaken är att de är hela!)

För mer information om Vision For All, besök gärna www.visionforall.org
och för härliga bilder från resorna, se #visionforall på Instagram.

Vänliga hälsningar Sofia Elvenäs
(vid frågor kontakta mig gärna på 073-847 20 99, eller [email protected] )

#5 - - Löa Macken/Löa Bostäder:

Macken har blivit vandaliserad igen. Man har försökt att stjäla bensin. Vi ber nu om hjälp att hålla macken under uppsikt annars måste vi kanske ta bort den. Tacksam för alla iakttagelser, ring Kjelle 0709-174430 eller prata med Micke på Dalvik.

#6 - - open your eyes:

Hej kära Löabor!

Löa by är inte som det ser ut just nu en enad by. Löa är en by som består av många olika delar där den ene inte är välkommen hos den andre. Vilket är väldigt är olyckligt, unga som gamla borde kunna umgås med dom unga och komma överens och ingen borde bli utesluten. Som jag ser det nu så har vi tex kapacitet att ta emot flyktingar på bygdegården där det finns duschar, toaletter, kök osv. och barnen på skolan tror jag inte lider av att ha gymnastik utomhus samt träning osv.
låt oss förenas!

#7 - - Åke Rydholm:

Ser att en del ordentliga människor, plockar upp sin hunds skit efter stigen. Men sen att dumpa den i våran gröna soptunna, är nog inte så smart tycker jag. Den är inte avsedd för detta. Det ska vara bruna tunnor för biologiskt avfall.

#8 - - kalle söderlund:

Open your eyes.
Löa har alltid varit en enad by och jag hoppas att den kommer att bestå:) dock så umgås inte alla med alla men det beror på att alla är olika och att man inte har tid att "umgås" med alla, inget konstigt med det.

När det gäller förslaget gällande bygdegården så måste man nog tänka lite längre. Bygdegården är en av de mest välanvända i länet med aktiviteter för gamla och unga. Den används även av skolan för idrott. Vi kan inte offra allt! En del personer verkar tro att vi hjälper genom att inhysa "flyktingar" i alla vråer. Hur länge ska de bo där??? Finns ju ännu vad jag vet ingen långsiktig lösning på det hela. Man måste förstå att om vi ska ta emot ca 40000 flyktingar i månaden, då måste vi även utöka allt annat (skola, sjukhus mm). Detta är det ingen som räknar med.

Fler måste även lära sig skillnad på flykting och invandrare. Många av de som kommer idag är inte flyktingar, de är helt vanliga invandrare. De säger ju själva på tv att de har kommit för att ge sina barn en bättre framtid. Då är man inte flykting. En flykting kommer för att överleva, inget annat. Vi kan inte ta emot alla. Många länder beskyller nu även sverige för sina öppna gränser då detta gör att fler tar chansen att komma hit, för att få en bättre framtid. Titta på nyheterna! Systemet klarar inte det här. Vi ser asylboenden brinna ett efter ett. Det är, om ni frågar mig, tydligt tecken på att många har fått nog. Säger absolut inte att det är rätt men om inte staten lyssnar på folket, då går saker över styr...

Vi ska hjälpa de som behöver det och det gör vi inte idag. Få av dom som kommer flyr för sina liv, de söker ett bättre liv. Vi måste även tänka på vår framtid, och säkra vår barns framtid. Vi måste nu skära i en välfärd som egentligen behöver stärkas (sämre skolresultat, sämre för pensionärer mm).

#9 - - T:

Vill jag höra försvartal från SD läser jag inte bloggen utan avpixlat.

#10 - - KlasEriksson:

Är det inte snart dags att ta bort alla anonyma kommentar
härifrån????????

#11 - - Helena Wallin:

Jag blir riktigt upprörd. Jag håller med ovanstående T. För mig rasistiska åsikter hör inte hemma på bloggen!! Så länge det finns en ledig lägenhet, en ledig gymnastik hall, ett ledigt hus så kan vi självklart ta emot folk som annars bombas ihjäl, svälter ihjäl eller lever i flyktingläger eller på flykt utan mediciner och läkarvård. Jag offrar gärna av min egen välfärd och min dotters gymnastik för att något barn i världen ska slippa vakna liggandes i ett dike med en tunn filt. Hur som helst så tycker jag att både detta inlägg och ovanstående tas bort.

#12 - - Anonym:

Mycket bra skrivet kalle söderlund!!!

#13 - - Ingela Stark:

Den som tycker att Kalle är rasist, vet inte vad rasist är.

#14 - - My eyes are open:

Hah! Borde ha fattat att bloggen redan är censurerad.

#15 - - My eyes are open:

open your eyes:
Det planeras redan bygge av "studentbostäder" (Asylboende) i Löa, med 52 lägenheter à ca 21 kvm styck, fördelat på fyra större flerbostadshus och ett lite mindre. Enligt migrationsverkets regler bör varje asylsökande ha 4 kvm, således kommer Löa att kunna inhysa 250 personer och du kan stilla ditt altruistiska hjärta och skapa nya vänner som säkert mer än gärna inkluderar dig i allt de företar sig.

T, KlasEriksson och Helena Wallin: Ja, Gud förbjude att folk får yttra sina åsikter, är det inte fruktansvärt? Vi bör helt klart fortsätta i svensk medias vänsterkontrollerade fotspår och sätta munkavle på alla som tycker olika.
"Gilla olika", eller hur? Så länge "olika" är ett godkänt olika.

#16 - - My eyes are open:

Mitt inlägg var inget personangrepp.

#17 - - My eyes are open:

+1 Kalle Söderlund.

#18 - - Bloggredaktion:

Vi har valt att ha denna blogg öppen, vilket innebär att anonyma inlägg kan förekomma.Däremot kan aldrig anonyma inlägg tas på stort allvar.Därför en stor tumme upp till er som står för era åsikter och därmed skriver ut ert namn.

Om någon känner sig personlig angripen eller på annat sätt utsatt från/ av någon anonym kan denne kontakta bloggredaktionen så tar vi självklart bort inlägget.

#19 - - studentbostäder:

Nya asylbostäder.What else is New!? Old information.

#20 - - Ingela Stark:

Till Open your Eyes: Öppma ögongen själv! Hur mycket har du själv tillfört byn (med tanke på din inställning)? Det är inte bara att komma hit och sätta sig och förvänta sig att alla ska knacka på dörren.
Det är många som har gjort och gör mycket för byn, som tar sig tid att engagera sig i olika föreningar, inte minst i skolan och sportklubben, men också i andra. Dansbanan och träningslokalen har blivit till tack vare frivilliga krafter. Högtalaranläggning till disco m m har också biståtts frivilligt. Gymnastik i alla åldrar bedrivs f n. Beundransvärt! Måhända att jag har glömt ngn. Ursäkta i så fall!
Känner du dig inte välkommen i byn rekommenderar jag att du går med i ngn förening. Du behövs.







#21 - - Kenneth Eriksson:

Heimat....

#22 - - Helena W:

Ja, jag gillar olika. Men för mig finns det inte med i mitt universum över huvudtaget att det är ok att tycka att några människor är mindre värda. Att vi som kan inte ska hjälpa. Den egoistiska tänka på mig själv andan som råder i Europa är skrämmande. Så skrämmande att jag blir mörkrädd. Och jag är inte den som flyr att diskutera såna här saker. Tvärt om. Jag diskuterar ofta och står för vad jag tycker. Anser bara att detta är fel forum. Och jag kommer aldrig kunna varken förstå eller acceptera den flyktingpolitik som SD och många människor i denna by och andra orter har. Jag är ensamstående, har två barn, jobbar som barnskötare och tjänar alltså nästan inget. Men jag hjälper ändå. Med allt jag kan.

#23 - - Ingela Stark:

Det är tur att vi tycker olika! Det skulle bli förskräckligt tråkigt annars. Olika åsikter är också en drivfjäder i samhället.

#24 - -

Bra skrivet Kalle Söderlund, du verkar påläst.

#25 - - Anonym:

Jag var ironisk.

#26 - - Kalle Söderlund:

Hej på er alla löabloggare. Det finns visst en del på denna blogg som inte känner mig alls. De som känner mig, vet att jag inte är en rasist. De som säger det har så fel. Att vilja begränsa invandringen ÄR inte och kommer aldrig att vara rasistiskt.

T och Helena. Kom gärna till mig och ta denna diskussion så att jag kan förklara för er. Ingen av er vet vad ordet rasist står för! Om ni visste vad ordet rasist står för, då skulle jag bli mycket irriterad och arg, för det sista jag är är just rasist. Om ni visste vad det betydde, då skulle jag ha kontaktat er direkt och dessutom sagt åt redaktion på bloggen att radera inlägg, får om så vore fallet så håller ni på med förtal! Rasism ="Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism).[1][2][3]".

Kan ni säga var i mitt inlägg jag skriver att jag hatar en ras eller där jag uttrycker rasistiska meningar??? Enligt er definition är nu majoriteten svenskar rasister, inklusive sittande regering, som vill minska antalet flyktingar. Eller vänta, gör inte det utan kom direkt till mig:)

En sista sak. Att SD står för rasism ser jag inte heller, men de kanske har en dold agenda som ligger djupare än vad jag läser. Dock är min bror väldigt engagerad och han är ingen rasist han heller. Det roliga är också att alla partier som motarbetar SD nu börjar på att få upp ögonen för deras politik och tar efter dom...Hade SD sagt att vi måste stänga gränserna , då hade det gått en våg över Sverige där det hade varit ett mycket rasistiskt uttalande. Men nu, när S gör det, då är det ingen som höjer ögonbrynen. Konstigt! Man pratar om rasism där man utan att känna en folkgrupp eller liknande "hatar" en grupp människor. När människor gör det samma för att de är SD:are, då är det OK....konstigt eller hur?:)

/Kalle Söderlund, stolt löabo sedan 40 år tillbaka och icke rasist

#27 - - Anonym:

Ingen mer propaganda tack

#28 - - Kalle Söderlund:

Hej Anonym.

Bloggen är öppen för diskussioner. Ser ingen propaganade i det jag skriver, det är min tolkning av vad jag ser på bloggen och i livet.

#29 - - Anonym:

Nej jag är inte rasist bara omänsklig och utan empati. För det är SD, som just nu är nere på Lesbos och fotograferar flyktingar å små barn för att "dokumentera flyktingkrisen" och även sprider flygblad med lögner på och dessutom underskrivet av "svenska folket", lyfter inte ett finger för att hjälpa till. Vad hände med att hjälpa på plats då. Jag har inga barn med hade jag det skulle jag tacka Gud att dom var födda i Sverige och inte i krig. Livets lotteri. Vad lär vi barnen om vi inte visar medmänsklighet och empati mot andra vuxna och barn som lider och är livrädda och i full kris.

#30 - - Bo Johansson:

Håller med Kalle Söderlund.

#31 - - Löa Bygdegårdsförening:

På onsdag kl 18 är det möte ang Trettondagsbalen i Bygdegården, alla som är intresserade att hjälpa till är välkomna.

#32 - - Ann-Louise:

test

#33 - - Anonym:

Test

#34 - - Lillemor Wiker:

Suverän idé ! Löa's lokal -positiv samlingspunkt för unga och gamla inte behövs den, så har vi skolan, dagis och förskolan där får många plats . Ungarna kan väl ha lektionerna ute i friska luften och sitta på nån sten och räkna och skriva.

#35 - - Anonym:

Det där kan ha vart det barnsligaste inlägg jag läst :)

#36 - - PERSSONS MAGASIN:

Välkomna på Julmarknad till Perssons Magasin.
Vi har öppet fyra dagar i november. "21-22, 28-29"
Konsthantverk, Loppis, Julpynt ock delikatesser till julbordet, lotteri, kafé. Kl 12-17 är ni välkomna till oss. Här finns något för alla tror vi. Även fiskbilen är här. Vi gillar att ni kommer till oss.

Eva & Carl-Eric

#37 - - Löa Hembygdsförening Teatersektionen:

Det ska bli teater i Löa hytta i sommar, men vi behöver er hjälp!
Hjälp oss att finansiera teatern i Löa hytta sommar.
Skänk valfri slant från 100 kr och uppåt, senast 10 december, så får vi lika mycket från Region Örebro län. bankgiro 413-9671. viktigt att skriva vem som skänker pengarna.
Du kan också skänka valfri slant hos Perssons Magasin under julmarknaden, mindre än 100 kr är också välkommet. Summan kommer att dubbleras med hjälp av Region Örebro län. Erbjudandet gäller bara fram till den 10 december.
Pengarna måste komma från privatpersoner eller föreningar för att regionen ska dubblera summan.
Vi hoppas på ert stöd.
Löa hembygdsförening teatersektionen.

#38 - - Anonym:

#34 Lillemor Wiker

Det finns många stenar i Löa ... ibland kanske man måste vända på dem innan någon sätter sig....;)

#35 Anonym

Ur barns mun får man ofta höra sanningen ...;)





#39 - - Anonym med modifikation:

#34 Lillemor Wiker

Det finns många stenar i Löa ... ibland kanske man måste vända på dem innan någon sätter sig....;)

#35 Anonym

Ur barns mun får man ofta höra sanningen ...;)





#40 - - Ingela Stark:

Ni som är anonyma är riktiga fegisar. Vågar ni inte stå för era åsikter kan ni lika gärna låta bli att skriva på bloggen.

#41 - - Lillemor Wiker:

Vad är det för galningar som besudlar den annars så underbara Löa By . Anonyma dumvulgära vänsterpopulister . Jag behöver inte vara anonym och jag tar gärna en diskussion men inte på bloggen för den ska hållas ren från skit. Välkomna hem till mig så kan vi diskutera nej men visst ni är ju anonyma

#42 - - Anonym med modification:

#40 Ingela Stark

Yttrandefriheten ar under attack I Sverige idag. Det kanske finns skal for folk att forsoka vara anonyma. Jag vet och inser att jag inte ar anonym när jag skiver har, men jag tycker att det ar lite roligt att driva med systemet och se hur snabbt ryktet gar.

Du har tva mycket fina soner att vara stolt over, Ingela! (Ingen ironi.)

#41 Lillemor Wiker

Du beskyller de anonyma har pa bloggen for att vara vansterpopulister. Jag ar en av de s.k. anonyma, men jag kan garantera dig att jag absolut inte ar en vansterpopulist.

Jag trodde faktiskt att du drev när du skrev att Lokalen och
Loa skola skulle upplatas till flyktingar (som egentligen bestar av valfards-migranter som inte har varit i narheten av krig och absolut inte ar flyktingar.).

Du skrev att bygdens barn kunde finna en sten att sitta och rakna och skriva pa (varvid jag drog slutsatsen att du drev med tanken att Lokalen och skolan skulle ga till de s.k. flyktingarna/asylanterna/migranterna till men for bygdens barn.)

Om du menade allvar med att de s.k. Flyktingarna skulle ga fore bygdens varna ar det ju du som ar en av vansterpopulisterna ... elder ... Gud forbjude ... en Vansterextremist.

Jag har egentligen inget behov av att dolja mig, Jag ar mest nyfiken pa hur blogg-redaktionen skoter sekretessen :D


#43 - - kalle söderlund:

Hej på er alla Löabor!

Ligger och funderar lite:) tycker att bloggen är bra och har en mycket viktig uppgift, att lyfta frågor som rör byn, Sverige och folket. Den skall vara öppen för alla diskussioner, både positiva och kritiska.

Vi har många föreningar i byn som jobbar för byn, inom olika områden. Jag vill att demokratin skall komma närmare folket för idag är den nästan onåbar för gemene man. Tycker att föreningarna i byn skall lyfta frågan om ett aktivt byråd, där man träffas ett par gånger per år och diskuterar allt:). Där kan man då påverka det som händer och även få en insikt i vad som händer i alla föreningar. Då kan alla bli delaktiga i det som händer.

Vad säger ni käre bybor, vore inte det något positivt så säg?:)

Trevlig söndag!

#44 - - kalle söderlund:

Hej igen!

Verkar vara som att majoriteten i byn har missat passet med funktionell träning (kl0900 på lördagar). Det är en träning som passar alla! I och med det har jag räknat ut att vi borde vara minst 33,8st:)

#45 - - Helena Wallin:

Jag må vara en dumvulgär vänsterpopulist som besudlar byn. Men jag är en stolt sådan! Jag är en medmänniska som ser oss alla som människor, som vill ge trygghet till dem som behöver det.
Av dem som kommer till Sverige är två av tre från Syrien, Afghanistan eller Irak. 34% kommer från Syrien där det råder inbördeskrig. Dem är på flykt från bomber som bombar civila, från att torteras eller brännas till döds, från att halshuggas och att bli använd som sexslav... Ni kanske har sett bilder från Syrien? Annars kanske ni skulle titta... Skulle ni vilja vara kvar där? I ruinerna av bombade hus och i IS klor? Jag anser att dessa människor vara flyktingar som flyr för sina liv och inte invandrare som kommer för att dem har hört att det kanske är bättre i Sverige...

#46 - - Ingela Stark:

Det finns många i Syrien som inte har råd att fly. Hur hjälper vi dem?

#47 - - Susanne F:

Ingela- vi hjälper dom som inte kan fly via vår skattepengar. Tror ungefär 400 miljoner gavs i bistånd till syrien förra året och mer ges i år. Många ideella organisationer hjälper på plats såsom exempelvis Svenska kyrkan, röda korset osv. Och vill du bidra med mer så gå in på någon av deras hemsida där finns möjlighet att sätta in pengar som går direkt till behövande i Syrien och där finns även möjlighet att anmäla intresse för att delta i volontärarbete med mera.

#48 - - kalle söderlund:

Hej på er!

Helena, alla vill vi hjälpa! Men, vi kan inte hjälpa hur många som helst, det är enkel matematik. Om vi fortsätter på den inslagna vägen så kommer vi om fem år inte ens kunna hjälpa oss själva...det måste ni ju förstå! Om inte, varför springer ni inte och lånar så mycket pengar ni bara kan...för det är så det fungerar just nu, vi lånar pengar för att hjälpa, pengar som vi inte ens har. Våra vårdköer mm kommer inom kort att dra iväg..tyskland har redan problem. Och en sista sak Helena. Den stora massan som kommer hit är inte flyktingar (det skriver du dessutom själv. 34% av 66% är flyktingar)...de blir sura för att de får tillfälliga uppehållstillstånd! Varför blir de det, de borde vara glada att slippa kriget. Många blir sura för att de hamnar ute i skogen! De borde också vara glada för att slippa kriget men det är de ju inte. Om de vore rena flyktingar, då skulle det var mer än tillräckligt att komma hit för att få mat och husrum och slippa kriget! Det är de inte, de vill bygga ett nytt liv för att få en bättre framtid. Det kan jag förstå men då pratar vi inte flyktingar, då pratar vi "vanliga" invandrare. De har vi inte rum till eller vill ni att vi ska ta hit fem miljoner för att de vill ha det bättre? Kom nu inte och kör med ordet rasist igen för då blir jag tokig! Jag är inte en rasist, jag är en realist som kan räkna:). Syrier själva säger ju att den stora massan idag inte är flyktingar, de är "bara" personer som vill få ett bättre liv.?

Susanne, du kanske har rätt i det du säger när det gäller hur mycket pengar vi ger. Dock så, oavsett om det är SD eller någon annans som säger det, så skulle vi kunna hjälpa mångt fler om vi lade mer pengar där än på att ta emot dom här. Och ja, jag vet att flyktinglägren i närområdet är fulla. Men, det är billigare att bygga fler där än att göra som vi nu gör här. Vi ger idag upp till 65000 i månaden för att ta emot en flykting här. Hur många skulle vi kunna hjälpa på plats för den summan.

Tycker att det är bra att vi har denna diskussion för vi måste alla prata omdet och vara öppna.

#49 - - Susanne F:

Läste att invandringen beräknas kosta 60 miljarder i år och julhandeln beräknas omsätta 75 miljarder, så pengar verkar vi ha, om dom sen är lånade eller inte det vad jag inte.
Och detta är ju förhoppningsvis en tillfällig hjälp. Mycket görs för att försöka få stopp på inbördeskriget i Syrien och lyckas det så borde flertalet av dom som kommer därifrån vilja resa hem igen.
Vi kanske mer borde fokusera på vad vi gör än vad vi tycker. Ingen förändring sker genom att vi skriver här om våra åsikter, det som kan förändra är att praktiskt göra något. Engagera sig politiskt, anmäla sig som God man för ensamkommande, fosterhem eller kanske börja med att besöka ett boende för flyktingar och prata med dom och inte bara om dom.

#50 - - Helena W:

Kalle jag skrev att 34% kommer från Syrien. Men flyktingar kommer från Afghanistan och Irak där talibaner och också härjar. Tre av fyra kom från just dem länderna. Men sen har vi också afrikanska länder där inbördeskrig och svält råder. Folk från alla dem länderna kallar jag flyktingar. För dem flyr för sina liv.
I min värld så har vi här i Sverige så vi klarar oss och kan dela med oss till andra. Vi kanske inte kommer kunna ha det precis lika bra som vi har det nu om några år. Men eftersom att världen ser ut som den gör måste vi alla offra en liten bit för att hjälpa dem som inget har. Det är ju inte så att man väljer vilket land man ska födas i. Och vi är alla människor och lever på samma jord.

#51 - - Anonym:

test

#52 - - Johan Persson:

Förra veckan var det 24% av flyktingarna som kom från Syrien, procenten sjönk när man införde gränskontrollerna. Den största mängen flyktingar kommer från Afganistan(45%). Det är bara i vissa delar av Afganistan som det krigas i. Så behovet av att fly för sitt liv till ett annat land är inte så påtagligt. Dom 24% som kommer från Syrien har antagligen flertalet asylskäl som är giltiga i Sverige.

#53 - - Johan Persson:

FN:s budget för flyktingar är 70 miljarder / år, dom brukar få in ungefär halva budgeten, så FN saknar 35 miljarder till sina hjälpinsatser.
Att ta emot 100.000 flyktingar kostar 70 miljarder/år. Totalåtagandet är på ca 400 miljarder för dessa. Man har räknat fram en summa i Norge på på en kostnad av 4,3 miljoner/ flykting, kostnaden bör vara något lägre i Sverige.
Med den takt vi tar emot flyktingar just nu så har vi 500.000 om året. Kostnaden skulle alltså bli 2.000 miljarder. Det är dubbla stadsskulden!!
För 2.000 miljarder skulle FN kunna göra ganska mycket för dom som har det så svårt att dom inte kan köpa sig en plats i en gummibåt och chansa på att överleva färden över Medelhavet.

#54 - - Johan Persson:

2.000 miljarder motsvarar att varje Svensk måste skjuta till ca 220.000 kr/år, förutsatt att flyktingströmmarna inte ökar ytterligare. Någon som känner att dom har dom pengarna över?

#55 - - Kenneth Eriksson:

När man börjar se människor som en belastning och kostnad istället för en tillgång så har man tappat all (tro)värdighet....eller sitt eget människovärde.

#56 - - Helena W:

Tack Kenneth för kloka ord.

#57 - - Lillemor Wiker:

Intressant att jämföra julhandeln med flyktingmottagande. Ta i så fall och kolla siffrorna lite bättre. Prognosen flyktingmottagande 2016 = 60 miljarder. De 75 miljarder är inte julhandeln utan alla svenska hushålls samlade inköp under december och julhandeln uppgår till kanske max 20 miljarder därav. De 60 miljarderna är också bara en prognos. Ja, nu ska vi fira jul med dåligt samvete också . Dåligt samvete när vi handlar för våra SKATTADE och ihoparbetade pengar. Ja ja, men inte trodde jag att ni var så förskräckligt muppade så ni inte förstod att jag var sarkastisk när jag skrev om skolan och lokalen. Vi ska hjälpa flyktingar helt klart men inte utplåna oss själva eller på bekostnad av våra barn eller gamla. Jag tycker om jag får tycka att vi ska hjälpa efter vår förmåga till flyktingar och kolla bättre vilka som är just flyktingar. Jag pratar ofta med mina tillfälliga grannar just från Syrien och många säger att de betalat mellan 100.000 -: och 120.000:- för att komma hit och de är vansinnigt besvikna för att hamna här i Stråssa. De vill till Stockholm så fort som möjligt. Här buntas de ihop med kristna vilket ofta föranleder sjukhusbesök för den kristne som försöker steka fläsk i den enda stekpannan. Migrationsverket och Regeringen har misskött sig vid mottagandet, det är som om allt sköts planlöst och virrigt. De får heller ingen information om Stråssas geografiska läge i förhållande till järnväg, buss och affärer. De kommer och knackar på och frågar och ber om hjälp med saker, vilket är bra naturligtvis att de törs ta kontakt. En skrämmande tanke är att de som betalat dyra pengar för att komma hit som lycksökare belastar systemet felaktigt vilket kan komma att betyda att halva summan av biståndspengarna för nästa år används här på dessa individer vilket blir katastrof för de som behöver hjälp på plats, de som verkligen behöver hjälp och som inte har råd att förflytta sig. Annars är min personliga åsikt är att alla ska behandlas väl och med respekt för annars så göder man hat vilket gynnar ISIS men som Kalle skrev : någon vrå kan vi väl få ha kvar för oss själva som tex Lokalen. Tack för mig! PS synd att det finns de som känner sig utanför i den vänliga byn Löa. Kalles förslag om ett Byråd är perfekt. Gå med där Och gör skillnad! DS

#58 - - Anonym:

Det går inte att ta någon på allvar som använder fula ord som "muppar" och vänsterpopulister hit och dit och det angränsar även till vad som är tillåtet på bloggen.
Jag hänvisar till Kenneths ord:
När man börjar se människor som en belastning och kostnad istället för en tillgång så har man tappat all (tro)värdighet....eller sitt eget människovärde

#59 - - Johan Persson:

När man blundar för verkligheten och kör huvudet i sanden, då tappar man inte bara trovärdighet och människovärde. Man tappar även förmågan att lösa dom problem man blundar för.
Kostnaden för flyktingmottagande är fakta, kom gärna med förslag på en lösning på det finansiella problemet. Det skulle gynna dom som har det svårt mer än fina ord...

#60 - - kalle söderlund:

Bra skrivit Johan, enkel matematik.

Det är ju det jag försöker säga, det går inte att hjälpa någon om man inte har pengarna.

Helena och Susanne! Ni måste ha missat något. Om de ni kallar för flyktingar inte vill ha tillfälligt uppehållstillstånd..då de säger att de är här för att stanna, tror ni då verkligen att de vill tillbaks???? Den kortsiktiga lösningen är tillfälligt uppehållstillstånd men det vill de ju inte ha! De vill välja var de ska bo...och de vill stanna länge länge. Ni måste väl ändå inse att de då inte är flyktingar??? Vad krävs det för att ni ska förstå det?

Att resonera att vi inte ska handla julklappar och istället hjälpa är en mycket fin tanke...men då ska vi ju aldrig handla något onödigt, ta semester elleri något annat som inte behövs för att vi ska leva gott..för det finns över 300 miljoner människor ( är inte 100% på den siffra men det är många) som är mycket fattiga...hur ska vi hjälpa dom. Det dör ju hur mycket barn i svält som helst..och det blir ju fler när vi tar biståndspengar för att finansera "flyktingar". Man måste ju ändå se till att få så mycket hjälp som möjligt med de pengar som verkligen finns. Idag finns det ju inte plats...

Sedan den som skriver om att när man sätter en kostnad på ett liv, att man då har gått för långt. Vilken värld lever ni i? Om inte ekvationen går ihop så raseras hela välfärden som våra förfäder har byggt upp. Det kan låta krasst men så fungerar det samhälle vi har byggt upp.

#61 - - Till bloggansvariga:::

Går det inte att få till en blogg med trådar istället för som den fungerar nu.

Nu blir ju bloggen jobbig att läsa för dom som inte gillar politikiska frågor och andra viktiga och intressanta inlägg kan lätt drunkna i alla kommentarer. Vore ju då bra om man kunde starta en tråd där alla svar sedan sparas, blir lite enklare och jag tror att det skulle vara bra:)

Mvh Kalle Söderlund

#62 - - Bloggredaktionen:

Bloggen är inte gjord för trådar, den är inte ett forum. Den är inte byggd för det.

#63 - - Nille:

Öppnade Löabloggen efter en tids uppehåll.
Stänger det snart och kommer sannolikt inte
att öppna den igen.
För unga tyckare; kolla lite fakta:
Hur många tog vi emot i Sverige under kriget?
Norrmän, danskar, balter, ensamkommande
finska barn etc. Dom är stöttepelare i vårt
samhälle nu. Läs på!

#64 - - kalle söderlund:

Vill tacka alla som har jobbat med utbyggnaden av styrketräningslokalen!

Jag vet att jag var mot det från början men jä.. vad bra det blev! Vilket luft! Nu finns det plats för alla...och bra luft blev det med luftvärmepumpen!

Stort tack från mig!!!

#65 - - Nille:

Tack för det Kalle! Det gläder mig att du hittade något positiv i livet. Även om det dröjde oanat lång tid. Vi får väl avvakta tills du har lärt dig mer om livet och människors levnadsvillkor. Läs på!
Jag (som inte är född här) har sagt till mina bekanta att "ni kan kolla in Löabloggen" så får ni se vad som pågår. Nu sitter jag och våndas för att få skämmas över att dina åsikter skulle vara allmänna i Löa.
Snälla bloggansvariga; gör honom bönhörd! Ger honom en egen tråd!

#66 - - Söker Nya medarbetare:

Hej
Vi på Citygolf Expanderar och söker därför mer personal
med antingen utgångspunkt från Örebro Län eller på vårt kontor i Stockholm

1st Marknadsassistent
1st Projekt/Arbetsledare
SE mer på


https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-stockholms-stad/City-Golf-Europe-AB/Kreativ-Marknadsassistent/1266816?fl=1&o=0

https://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-stockholms-stad/City-Golf-Europe-AB/Projekt-Arbetsledare-%C3%84ventyrsgolf-med-Europa-som-arbetsf%C3%A4lt/1266582?fl=1&o=0

Det går även bra att ringa mig direkt på 070 2118366
MVH
Johnny N

#67 - - kalle söderlund:

Hej Nille,

Valde att inte kommentera ditt tidigare inlägg då jag har förstått att det inte går att få folk att inse vad som händer.

Bloggen ska inte dölja något för att visa en "bra" sida av löa, den skall alltid visa verkligheten.

Jag kan inte förstå varför det är så fel att skriva som jag gör. Jag vill hjälpa så många som möjligt men jag är visst en av få realister. Tycker att du själv ska öppna ögonen! Vi skär i det viktiga biståndet som hjälper långt mer människor än vad vår nuvarande flyktingpolitik gör. Många är där mycket oroliga för vilka framtida konsekvenser det kommer att få. Sedan är det inget nytt att måååånga av de som kommer inte alls vill komma hit temporärt, de vill bilda ett nytt liv. Det kan jag förstå men då är man helt enkelt inte flykting, då är man migrant och där måste vi göra skillnad. Detta för att kunna hjälpa så många som möjligt, är väl inget konstigt med det??? Vi skulle hjälpa 200ggr fler om vi hjälpte dom i närområdet, det är fakta. Och ja, jag vet att de får det bättre här men det är inte huvudfrågan, den måste vara att hjälpa så många som möjligt.

Sedan, precis som Johan skrev tidigare, är det enkel matematik att se att systemet inte håller för detta tryck...andra länder måste dra sitt strå till stacken. Med detta tryck, 10000 i veckan, behöver vi bygga ett nytt sjukhuis i månaden, anställa x antal poliser, läkare, brandmänn mm...och det finns det inte pengar till. Vi kan ju inte nermontera välfärden hur mycket som helst.

Sedan Nille, en sista kommentar på ditt inlägg som fick mig riktigt irriterad. Jag är nog löas mest positiva person. Du skriver saker som är personliga och kritiska, för att jag tycker annorlunda. Det är inte ok och i mina ögon skulle jag kunna tolka det som förtal! Att säga att vi får vänta tills jag vet bättre!! Vet nog mer än de flesta när det gäller hur människor har det. Har rest mycket och träffat många många som lever i misär vilket många som skriver inte har gjort. Och du skriver att jag ska lära mig????

Hur i h-vete kan man bli arg för åsikter som minskad invandring????? Skrive r som dig Nille, läs på! Jag är för att hjälpa men att hjälpa rätt personer och på ett sätt som är hållbart. Nille, vet som vanligt inte vad som är så negativt i det jag skriver..kan det månne bero på att du också är en som tolkar mina åsikter som rasistiska??? Om så är fallet, läs på vad det ordet betyder. Jag står för mina åsikter men nästa person som skriver kränkande om mig tänker jag kräva en ursäkt ifrån och om den inte kommer på bloggen så vill jag ha den mellan fyra ögon! Tänk på vad ni skriver och att det ä ett öppet land vi lever i. Att skriva saker om en person som inte stöds av fakta är väl, är ingen advokat, förtal!!?

Löaste gladaste realist:)

#68 - - Ingela Stark:

Har jag kommit rätt? Är det heta linjen det här?

#69 - - lol:

Isåfall har du missförstått något rejält! Men kul!

#70 - - Lillemor A:

Tog med mig en sak hem från jobbet idag...
Ljusnarsbergs kommun (jobbar där) har nu stora problem att hitta boenden/familjehem till ensamkommande asylsökande barn och vädjar nu till våra "nätverk". undrar om någon har möjlighet att på riktigt inhysa någon person hos sig?
Det finns möjlighet att ta emot både på kort och lång sikt.
All hjälp är välkommen.

Blir du intresserad ta kontakt med
enhetschefen för Individ o Familjeomsorgen:
Karin Jansson, 0580-80583
[email protected]

Har inte läst alla synpunkter och åsikter här på bloggen ännu men håller efter ett snabbt "läs" med Nille - i ett långt perspektiv kommer vi att se på den här folkvandringen på ett positivt och bra sätt. Det skapar absolut många svårigheter på kort sikt men ger även jobb och meningsfull sysselsättning i samhället och det redan nu. Prognosen säger att vår välfärd framåt kommer att ha stor nytta av dessa nya friska händer.
//Lillemor

#71 - - Anonym:

Vänta lite.... hämtar popcorn! 😊

#72 - - Ingela Stark:

Jag också, anonym! Tar ett glas vin också..... Skål!

#73 - - Ingela stark:

Mina söner, Pelle och Kalle, har jag och mina föräldrar fostrat till ärliga och medmänskliga medborgare, d v s att inte sätta sig över någon, att acceptera alla som de är. Att kalla Kalle eller Pelle rasist, får mig att rygga tillbaka för en del bybor, som anser att de ska "läsa på", Hur vet ni att ni vet mer än andra? Jag har läst Europas ekonomiska och politiska historia fr o m medeltiden till nutiden vid Upppsala universitet och fördjupat mig i världskrigen politik. Tror ni, att Pelle och Kalle inte har tagit del i detta, tror ni fel.

#74 - - Bo Johansson:

Kalle Söderlund, kan inte du bli migrationsminister. När notan för nuvarande invandringspolitik slår till i plånböckerna, kommer pendeln att slå över även för vurmarna. Just nu deflaterar vi välfärden och mörkar kostnaderna, men sedan kommer de höjda skatterna och ett fortsatt urholkat välfärdssystem, samt en uppblåst statsfinansiell skuld. Stäng gränsen och kräv att andra länder drar sitt strå till stacken. Folkflödet till Sverige är relativt sett större än efterkrigstidens babyboom. Pga den tillfälliga babyboomen då, ökar åldrandet drastiskt i Västvärlden nu och med det faller tillväxten och välfärden. Det är detta som väntar Sverige på lång sikt. Politiken skall i möjligaste mån vara generationsneutral, så att kostnader fördelas lika över tiden. Tar man hänsyn till sådana effekter och driver en hållbar politik, kan Sverige ta emot ca 10-20 tusen invandrare per år. Det är vad systemet tål, utan negativa effekter på kort och lång sikt.
I övrigt håller jag med Kalle Söderlund. En kopp kaffe kanske vid tillfälle?

#75 - - fy:

Jag säger bara. Fy fan. Skäms på er!!!

#76 - - IQ fiskmås:

Wow! Vet inte om Nille känner Kalle, men det verkar inte så. Kalle är en väldans glad och positiv person med huvudet på skaft.

Det är väl Löas problem...endast välutbildade och intelligenta personer verkar inse vad som händer och ha IQ nog för enkel matematik.

Hur man ens kan jämföra det som pågår nu med norrmän, finnar och balter...övergår mitt förstånd.

#77 - - Johan Persson:

Tycker att det är dags att lägga ner personangreppen från alla sidor!!
Skilj på sak och person. Detta handlar inte om varken Kalle eller flyktingarna. Det handlar om den flyktingpolitik som vi har i Sverige.

Självklart är det som Lillemor A säger att flyktingarna skapar jobb. Migrationsverket och Socialkontoren behöver fler personer som jobbar, detaljhandeln ökar, totala BNP ökar ( BNP/capita minskar) och så vidare...
Men samtidigt så är det svårt att dra paralleller till flyktingmottagande efter WW2 och den tidigare arbetskraftsinvandringen vi haft och har i Sverige. En person som kommer till landet och börjar jobba dag 1 för att den redan har ett jobb att gå till innan migreringen är inte samma sak som att ta emot en person på flykt.
Efter WW2 fanns ett stort behov av arbetskraft och arbetslösheten var väldigt liten i landet. I dag är det tvärtom.
Så idag blir det en kostnad som belastar statskassan hårt, hur det blir om 20 år vet ingen. Men det troliga är att det inte kommer att ha gått med vinst om 20-50 år om man räknar noggrant.
Ser man till den misslyckade integreringen av flyktingar i Sverige sen -90 talet (ex. Rosengård, Tensta m.fl.) så finns det en risk att vi står för en stor förändring i samhället. Stängsel och bevakning av bostadsområden kan bli verklighet, vi har redan ett "Gated community" i landet, vill vi ha fler?
Vi vet att arbetslösheten bland våra migranter är betydligt högre än medeltalet. Brist på sysselsättning är en vanlig orsak till att man blir arg och bitter på samhället. Och leder till kriminalitet, speciellt bland yngre män. Arbetslösheten kommer att öka, för de jobb som skapas av den ökade befolkningen är inte fler än det antal migranter vi idag tar emot.
Så de närmaste åren kommer antagligen att bli tuffa.

Jag vill också påpeka att det finns ett ganska stort spann mellan att vilja kasta ut alla flyktingar och utlänningar ur landet till att ta emot 500.000 flyktingar/år. Någonstans där emellan borde det finnas en lösning som fungerar för Sverige, så även i Löa!

#78 - - LÖA SPORTKLUBB:

BORDTENNIS
Bordtennis i Bygdegården
Måndagar
17.30 - 8.30 årskurs 3-6
18.30- äldre
Ledare Staffan Aronsson

#79 - - Anonym:

Jaha du Johan, vad skall man säga om ditt inlägg ... Har du valt sida eller vill du vara både lite här och där ? Lite så där lagom politiskt korrekt?

Har du ens varit i Tensta eller Rosengård? Nej, tänkte väl det. Du vet alltså inte riktigt vad du pratar om, eller...? Har du några vänner som kommer från "Långtbortistan"? Någonsin talat om viktiga frågor med människor från "Långtbortistan"? Nej, tänkte väl det också.

Du förstår Johan, att en del av oss har erfarenhet om det vi diskuterar.

Jobb inom Migrationsverket, Socialkontoret eller för all del jurister eller advokater som suger ur systemet ersättningar för överklaganden av beslut om asyl osv. ökar inte BNP nämnvärt. Det är våra svenska företags export som ökar BNP. Lönerna och ersättningarna från stat och kommun är skattebetalarnas och företagarnas surt förvärvade inkomster som staten "stjäl" från medborgarna genom olika obskyra lagar som sanktioneras och brottsbeläggs av sittande regeringar och riksdag. Hur tror du annars att statsråden och riksdagsledamöterna skulle kunna få ut hundratusentals kronor i månaden och andra vederlag i årtionden efter uppsagda uppdrag?

Staten har inga "egna" pengar. Alla löner som betalas ut av stat och kommuner är egentligen "artificiella". De har inte genererats av att Sverige har blivit rikare av en försäljning av varor till andra länder. Pengarna ramlar bara runt i en inhemsk omloppsbana som inte kan skapa mervärde.

#80 - - Anonym:

Johan- Jag ber om ursäkt att tonen blev lite hård. Du fick klä skott för att jag var irriterad över andra kommentarer på bloggen och ditt råkade ligga sist.

Det jag såg var att du skrev att flyktingarna skapar jobb osv. Jag missade att du, helt korrekt, skrev att BNP per capita minskar av hög flyktingmottagning.

#81 - - Anonym:

Jag igen....Shit vad imponerad jag blir av mig själv

#82 - - margareta Gustafsson:

Vinnare av Löa Hembygdsförenings gissningstävling 21-22 november 2015 på Perssons magasins julmarknad är Tobias Kiuru. Han gissade att järntackan väger 9 671 g. Tobias vinner ett presentkort på Värdshuset Älgen värt 250:- Rätt svar är 9 500 g. Gissningarna varierade mellan 600 g och 75 kg.
Nästa helg ordnar Löa hembygdsförening en ny gissningstävling på Perssons magasins julmarknad

#83 - - Camilla:

Kära Löabor, Ni har väl inte missat att Bröderna Rongedal och kören Andra Ord från Linde sjunger julsånger tillsammans i Guldsmedshyttans kyrka nu på lördag den 28/11 kl 17.
Julstämning på hög nivå utlovas 🎅🏼 välkomna
Biljetter köpes på butik St Marys i Lindesberg.

#84 - - Ingela stark:

Jag tycker inte att du, anonym, är ett dugg imponerande.

#85 - - Anonym:

Ingela - ursäkten kom från hjärtat -någon annan låtsas vara anonym för att så split.

#86 - - LÖA SPORTKLUBB:

MÅNADSMÖTE
TORSDAGEN DEN 3 DEC. KL. 18
I KLUBBSTUGAN
VÄLKOMNA

#87 - - Ingela Stark:

Hur som helst, så tycker jag att det är fegt att vara anonym.

#88 - - Kenth Söderlöf:

Hej alla Löabor!
Nu är det mörkt morgon och kväll .Glöm inte att ha reflexer på er alldeles för många som inte syns bra i mörkret.
REFLEXER KAN RÄDDA LIV!!!!

#89 - - Maria S Lördagsträning:

Hej alla träningssugna!
Lördagsträning imorgon 28/11 blir nere på plan istället då lokalen är abonnerad. Vi kör ute om vädret tillåter annars kryper vi in till gymmet och gör ett cirkelträningspass. 9.00 kör vi. Hoppas vi ses!
Hälsningar Maria

#90 - - Maria Söderlund :

Hej
Upphittad nyckelknippa finns att hämta hos oss mot beskrivning. Hittades vid träningslokalen.
0702623932
Häls. Maria och Kalle

#91 - - margareta Gustafsson:

Löa Hembygdsförening hade en ny gissningstävling senaste helgen. Denna gång var det en mycket äldre och tyngre järntacka. Man gissade mellan 17 och 105 kg. Rätt vikt var 28.8 kg.
Vinnare var Thomas Johansson, som vann ett presentkort på värdshuset Älgen.

#92 - - LÖA SPORTKLUBB:

Ingen damgympa på torsdag 3/12 och 10/12, terminsavslutningen blir 17/12 då vi bastar efter gympan. Sprid gärna det här till alla som har varit med den här terminen.

Hälsningar

Eva Persson

#93 - - Löa Hembygdsförening Teatersektionen:

STORT TACK till Löa sportklubb, Bygdegårdsföreningen, Löa hembygdsförening, och flera privatpersoner som hörsammat vårt upprop om bidrag till sommarteatern i Löa Hytta som kommer att heta: Smidda planer - en festlig föreställning för hela familjen.
Premiär 2 juli.
Nu hoppas vi att många i Löa med omnejd vill hjälpa till att få mer liv i Löa Hytta. Vi kommer att ha behov av all tänkbar arbetskraft.
Vi tar tacksamt emot fler bidrag och som vi skrivit tidigare lägger Region Örebro län lika mycket som ni fram till den 10 december.
Löa hembygdsförening teatersektionen/Eva Persson

#94 - - Löa Kultursällskap :

Kom ihåg Julpysslet för barn kl 13 på söndag i förskolan Trollebos matsal. Barn i alla åldrar är välkomna! Löa Kultursällskap/ Helena, Mary och Towe

Till top