#1 - - Ulrika:

Hej igen!
Jag söker nytt boende här i Löa för mig och mina barn gärna from juni/juli.
Vet du något eller har något boende ledigt så tveka inte att höra av dig till mig ring eller sms på 0738356236 tack på förhand
Mvh Ulrika Ringvall

#2 - - Lasse -Lasse:

Begagnad tvättmaskin sökes för tvätt av Ladugårdskläder och andra arbetskläder i källaren.
Om ni har någon stående ring 070-5139647
Lasse

#3 - - Ingela Stark:

Onsdag den 16 mars är det årsmöte i Hembygdsföreningen. Tid och plats är 18.00 i Bygdegården. Välkomna!

#4 - - LÖA SPORTKLUBB:

MÅNADSMÖTE
I KLUBBSTUGAN
DEN 17 MARS KL 18
VÄLKOMNA

#5 - - Christian :

Någon som bemästrar konsten att slipa yxa? Eller vet någon

#6 - - Liemannen:

Jag vet. Moahahha

#7 - - Ulf Lager:

Om ni tänker tanka vid Löa Macken ta med badanka och eka.
Skämt åsido,men stövlar behövs.
Man vill gärna tanka på LöaMacken men alla kanske inte har några stövlar med sig.
Känt problem ,ja.

#8 - - Maria Söderlund, funktionellträning :

Halloj!
Vi fortsätter träningen med kroppen som redskap på lördagar kl 10.00. Hoppas vi ses! Välkommen!!
/Maria

#9 - - Christian :

Kom igen nu Tobbe... Berätta nu. Du som är så duktig på så mycket kan väl dela med dig lite!?

#10 - - Integration:

http://na.se/nyheter/sverige/1.3651685-byskolerektor-bad-om-invandrarbarn

#11 - - bengt råstock:

Hej!
Säljer en VW POLO 2001 åt min släktings räkning. Den har gått 9400 mil, kamrem bytt, senast besiktigad 18/6 -15,
Nu avställd pga dödsfall. Sommar och vinterdäck medföljer.
25.000kr
För mer info och/eller vid intresse återkom till mig
Bengt 0730675669

#12 - - Julia Ardesjö :

Hej, jag ska nu lämna drängstugan på Persgården för att flytta till Örebro. Är det någon som vet en etta eller tvåa som är ledig så får ni gärna höra av er :)
070 26 59 196
Mvh Julia Ardesjö

#13 - - Margareta Gustafsson:

TILL SALU
beg. spis Cylinda 55 cm bred m. 4 plattor, plåtar, galler 500:-
beg. diskmaskin NileUniversal G7760 60 cm bred 500:-
beg köksfläkt Futuran 60 cm bred 200:-

ring Löa skola 0580-30100 eller maila [email protected]

#14 - - Margareta Gustafsson:

TILL SALU
elektrisk potatisskalare DITO SAMA T15 500:-

Ring Löa skola 0580- 30100 eller maila [email protected]

#15 - - Ingela Stark:

Kom ihåg årsmötet nu på onsdag (16/3) kl 18.00 i Bygdegården. Välkomna!

#16 - - Elisabet Elvenäs:

Hej!
En info till er som sett att det " svallar" på vägen mot Dalvik och macken. Jag är medveten om detta och vi har idag konstaterat att det har frusit i dräneringen under vägen. Jag tror inte att jag kan göra så mycket åt det just nu utan vi får hoppas att det tinar upp snart...
Beträffande vattnet på plattan vid macken så har jag påtalat detta till LÖBO och jag hoppas att det åtgärdas om det inte redan är gjort.
Härligt med vår, ellerhur?

#17 - - Asylboende Kalle Söderlund:

Hej på er löabor!

Har nu kommit till min kännedom att det återigen har inkommit ansökan om att bygga ett asylboende i Löa. Vet inte om jag ska säga återigen för sist var det ett "studentboende" men det blev då stoppat då man hade ansökt om bygglov på felaktiga/falska grunder. Nu har förmodligen företaget tänkt till och ansökt om att bygga ett asylboende. Vet inte så mycket runt detaljerna men jag skulle tro att det är samma företag som förra gången för att det finns ett sådant intresse att flera vill bygga i vår by, det tror inte jag i alla fall.

Hur som helst så är jag mot ett asylboende i vår by. Man blir dagligen påmind om problemen med sådana boenden, speciellt boenden som inte är lokaliserade i en centralort. De vill inte bo i "ödemarken" där det inte finns något att fördriva dagarna med. Jag är orolig för byn och för mina barn som skall växa upp i byn. Som jag ser kan inte vår lilla by hantera ett antal på ca 50-100 personer, det säger sig självt.

Den stora frågan är vad NI tycker? Är ni för eller mot? Är ni mot, vad ska vi göra? Nu är säkert inte planen att bygga bredvid mitt hus men ärligt talat tycker jag synd om de personer som får detta boende i sin närhet. Man bor på landet för att slippa stora folksamlingar och jag tror att det inte finns många i vår by som skulle kunna tänka sig att ha ett asylboende på andra sidan tomtgränsen. Tänk gärna på det för det kommer att vara någon som blir hårdare drabbade än oss övriga.

Säger heller inte att alla asylsökande är ett problem men sannolikheten för att det kommer att uppstå problem när man sätter 50-100 främmande personer i små byggnader, den är STOR. Det är bara att titta vad som har hänt i Stråssa och Storå det sista halvåret...Nej, jag vet att det inte MÅSTE betyda att det kommer att hända igen men om man kan räkna på sannolikheten så inser man snart att den är stor.

#18 - - Stephanie:

Tråkigt. Hoppas ni kan göra något! Vi kommer hem i sex veckor i sommar, och planen är att komma till Löa inom några år och sätta barnen i skolan... Ser framför mig ett fritt liv som vi hade som små, där vi cyklade kors och tvärs själva över hela byn, hängde vid bron hela somrarna, osv.
Det lär ju inte bli möjligt då.

#19 - - Man får skydda sig från sd genom att vara anonym:

Är mer orolig för att mina barn skall växa upp i en by med noll integration i en liten värld som inte speglar resten av samhället. Där SD styr och är livrädda. Jag skäms och ja hade ja möjlighet å flytta skulle jag det men vill inte skilja mina barn från resten av släkten.

#20 - - Ingela Stark:

Du anonyme - tror du att du ska bli överfallen av en SD:are? Det kanske är Pelle du menar? I så fall kan jag lugna dig. Han är inte det minsta farlig.
Det var inte svårt att lista ut vem du är.....

#21 - - Towe:

Om nån undrar vem nån är är det väl bara att jämföra ip-nummer?! ja tror ingen är rädd för varken Pelle eller Kalle. Ja tror dock inte att det är det bästa stället för asylsökanden när det är så krångligt att ta sig till civilisationen men skrämselpropaganda har väl aldrig hjälp eller att på nåt sätt försöka normalisera rasism

#22 - - Ingela Stark:

Vad beträffar avståndet till civilisationen håller jag med dig, Towe. Sedan kan jag tycka, att ordet rasist används vid första bästa tillfälle. Var och en har rätt att ha sin åsikt. Därmed inte sagt att denna behöver vara rasist.

#23 - - Helena Wallin :

Jag kan också tänka att det är synd om dem som ska bo här utan bil. Det är inte lätt... Då måste det nästan till fler bussturer genom Löa. Men å andra sidan så tycker jag också att det blir en konstig värld som våra barn i byn växer upp i. Det är liksom inte så här resten av världen ser ut. Det är inte bara "vita" människor och vi svenskar i Sverige längre.
Jag tror också att om man visar dem som kommer att man vill ha dem här, att dem är välkomna i gemenskapen så blir det inte lika stora problem som i Tex Stråssa. Där har asylsökande mött kalla handen, rädsla och fientlighet. Blir man en i mängden, får vänner av dem bofasta så vill man ju inte förstöra. Men jag kan också tycka att 100 personer är lite många i denna lilla by. Annars har jag inget emot alls att det skulle byggas ett asylboende i våran by. Tror som sagt det är nyttigt för våra barn att få möta människor från andra länder och kulturer. /Helena

#24 - - Kalle Söderlund:

Till Anonym:)

Kom på en bra liknelse. Om du sitter i en bil där föraren är blind och ni åker i 110 km/h. Vem är du mest rädd för, rasisten på ICA eller för föraren av bilen du sitter i nu? Det är ju där vi är nu. De som styr landet kör rakt ned i diket, det säger de flesta...allt från forskare till arbetare. Systemet klarar inte av det vi ser idag. Polisen går på knäna, vården kommer att gå på knäna...känns faktiskt som vi är rejält nere i diket nu och det vi nu behöver är några som kan och vågar fatta beslut.

Ni som är så rädda för SD, varför är ni inte rädda för S?? De kör idag samma politik som SD ville ha för ett år sedan...Skillnaden? SD kallades för rasister men S kallas inte för något:)

#25 - - Helena Wallin:

Kalle, anonym och Ingela, diskussionen om SD har vi redan haft här. Nu handlade det om ett asylboendes vara eller inte vara här i byn.

#26 - - Bo Johansson:

Kalle Söderlund: Är det den gamla bygglovsansökan eller har det kommit in en ny? Och i så fall, vilken fastighet är det det gäller?

#27 - - Bo Johansson från Kalle:

Vet faktiskt inte men jag utgår från att det återigen är stockhomsföretaget för det är de som har mest att tjäna på det hela...tror inte att det finns så många fler som vill bygga:)

#28 - - Bo Johansson från Kalle:

Vet faktiskt inte men jag utgår från att det återigen är stockhomsföretaget för det är de som har mest att tjäna på det hela...tror inte att det finns så många fler som vill bygga:)

#29 - - Carola:

Helena Wallin du verkar ju väldigt insatt i hur det varit på andra ställen? Stråssa som du tar som exempel som tydligen visar kalla handen, rädsla och fientlighet..
Då hoppas jag du tagit reda på fakta varför det blivit så? Det kanske finns en anledning? Det är nämligen så att Stråssa stod med öppna armar och dom första asylsökandena (första året) var med i gemenskapen, dom spelade volleyboll; byn hade insamlingar med grejer, kläder mm.. Men då va dom ca 20 st men eftersom det hela tiden vecka för vecka bytes ut och kom nytt folk/mer folk så funkar det tyvärr inte! Det handlar inte om att folk inte bryr sig det handlar om hur systemet fungerar när det kommer mer än 100 asylsökande (från olika kulturer) till en by så blir det tyvärr ett problem och det gäller alla byar. Det kanske skulle funka med 10-20 om de fick vara så att det var dom som fick bli bofasta, tyvärr så kommer det bytas folk hela tiden vad myndigheterna än lovar. Och det är väldigt svårt att uttala sig om man inte sett hur det varit och jag tycker att man kanske ska kolla upp fakta innan man drar olika byar/ människor över en kant!

#30 - - Anonym:

Det jag tycker är hemskt i allt detta med flyktingkrisen är att de som bygger/köper fastigheter och hyr ut till Migrationsverket verkar göra STORA pengar på det........det känns som om att den största anledningen till att man gör det är för att tjäna pengar,inte för att göra en god gärning som känns gott i hjärtat. (såklart finns dom som gör det för den goda sakens skull också!)
Man önskar ju att man skulle kunna ge dessa stackars människor som är på flykt en bättre start, med lite mer kvalite och mer genomtänkta lösningar.
Jag tror inte att det alltid beror på att folk har nåt emot människor från andra länder eller att man är rasist, utan att det mest beror på rädsla för det okända. Att det sen kommer väldigt många till samma ställe gör ju också det hela svårare att verkligen kunna hjälpa dom till rätta i det svenska samhället på ett bra sätt.
Nu är det visserligen en kris och då är det ju inte så lätt att göra allt perfekt för att det är bråttom att få fram boenden. Hur som helst tycker jag inte det är ok att man kan tjäna stora pengar på andras olycka.....

#31 - - Camilla S:

Hoppsan,jag blev tydligen anonym i mitt inlägg här ovanför....var inte meningen,gick lite för fort:)

#32 - - kalle söderlund:

Bra skrivet Camilla! Tror att det största problemet idag inte har med rädsla att göra. Det många, även jag, är irriterad på är att politikerna inte lyssnar, att vi tar emot så många att allt annat får stå på sidan. Jo, jag är faktiskt rädd. Rädd för vad våra folkvalda ställer till med. Det står handfallna och skyller på varandra. De har ljugit folket från dag ett. Det kostar ingenting, vi har råd till..vi måste skära där, vi måste höja skatterna osv. Nu är de förvånade att kostnaderna hos kpmmunerna skjuter i höjden..har man inte förstått det förrens nu så undrar jag om de har någon koll överhuvudtaget. Så dåligt skött så att man blir mörkrädd.

Frågan kvarstår dock, ska vi bara låta kommunen och företaget få köra över oss utan att vi gör något? Vad vill majoriteten i Löa? Jag vill inte:) . Tänker jag sedan på de som drabbas hårdast (grannarna till boendet) så vill jag verkligen hjälpa till för själva är de svaga...Finns det någon husägare som skulle kunna tänka sig att få ett boende för ett så stort antal boende 100m bort?? Om inte så måste vi tillsammans göra något..om en majoritet säger nej så måste vi jobba aktivt för det

#33 - - Anna-Karin:

Hejsan Löa
Har en roddmaskin som är till salu. Köpt i januari och är använd ytterst lite 😀 1500kr någon som är intresserad? Kom och titta!
Har också en Billy bokhylla med glasdörrar med tillhörande cd /dvd ställ och en hörn hylla. 600 kr för alla delar.
Har ett Zuma spel till wii med bälte till som bara ligger 100kr
Mitt mobil nr är 0723220774
Mvh Anna-Karin

#34 - - Martin :

Men Kalle om det är så att majoriteten av byn inte vill ha något asylboende, har vi någon talan? Vad kan vi göra åt det ?

#35 - - Thomas Swed:

Vad heter företaget Kalle ?

#36 - - Christina Schaffer:

Lördagen den 19 mars 13:00 håller Christina Schaffer föredrag om "Den nya vågen av stadsodling- det händer i Lindesberg, Stockholm och New York"
På stora gården i Kopparberg med kopparbergs trädgårdsförening.
Kom och lyssna.

#37 - - Martin :

Företaget som sökte förra gången hette Bygglogistik & konstruktion i Stockholm AB. Vet inte om det är samma nu men antagligen

#38 - - Helene:

Djävla bra skrivet Carola precis så va det i Stråssa! Tror ingen har problem m dom som bor i Stråssa idag bara att det e alldeles för många i en sån liten by! Å precis som Pelle skriver varför e man rädd för SD!

#39 - - Rolf på Ånäs:

Apropå att öppna en liten lanthandel i Löa. Se hur man löst det i Viken; öppet dygnet runt, 7 dagar i veckan, ingen personal...?! Och medlemsägd! Kolla på https://www.youtube.com/watch?v=Y2L7q5IqthM

#40 - - Åse:

Rolf på Ånäs: intressant klipp:) vore kanske ngt för Löa. Jag skulle gärna handla lokalt, finns ju producenter av det mesta i nejden.
Finns en annan idé med, kollektivt äldreboende. Där generationer tillsammans kan driva ett Löalivs:)

#41 - - Stefan Westman:

Köpes begagnad bänkspis.Typ två plattor å en ugn.Ring 070 4007346

#42 - - Kalle Söderlund:

Martin, ursäkta sent svar:)

Det är svårt att göra något åt det men är det en demokrati så är det. Att någon kan påverka byn i den utsträckningen utan att byn får säga sitt är inte en demokrati om du frågar mig. Vet heller inte hur mycket en granne har att säga till om vid byggnation på en närliggande tomt. Det jag vet är att om det skulle drabba mig, då skulle jag ta till de åtgärder som krävdes....Med hopp om att andra skulle sluta upp i leden..

#43 - - Funktionell träning, Löa sportklubb :

Imorgon påskafton kör vi som vanligt i lokalen kl 10.00! Välkommen 😄

#44 - - City Golf:

City Golf utökar och öppnar kontor i Löa
Vi söker till att börja med en person enligt nedan

Arbetsuppgifter:
Du kommer att bearbeta befintliga kunder runt om i Europa och dina främsta
arbetsredskap är dator och telefon. Du arbetar i CRM-system och behöver ha viss
kunskap om PhotoShop och bildredigering/bearbetning. Du har goda kunskaper i
svenska och engelska, tyska är meriterande.
OBS! Märk din ansökan med "Kundvård/kontorsarbete"
Varaktighet Tillsvidareanställning
Tillträde Omgående
Arbetstid/Varaktighet Heltid
Tillsvidaretjänst heltid

Månadslön

Maila till mig på [email protected]
Vid frågor om jobbet så ringer ni mig på 0702118366

MVH
Johnny N

#45 - - Stephanie:

Vilka glada nyheter man möts av på bloggen idag!

#46 - - Malin:

Avslaget ni lagt upp bild på är alltså på förra bygglovsansökan. Det har som det redan skrivits här på bloggen inkommit en ny ansökan som håller på och behandlas. Bara för att undvika missförstånd ;) Med vänlig hälsning, Malin

#47 - - Lillemor A:

Ofrivilligt aprilskämt!?
Läser texten upp, ner, fram och baklänges och ser ändå att det står att "vid den förnyade handläggningen beslutade BMB att avslå bygglovsansökan". Kan det verkligen ta fyra månader att "meddela" att man avskriver det första beslutet? Är det som "Malin" beskriver det är det mitt misstag och inte ett dåligt aprilskämt!
Mvh
Lillemor Ardesjö

#48 - - Löa sportklubb , funktionellträning :

Imorgon lördag 2/4 så är lokalen bokad. Vi träffas de som vill vid caféet kl. 10.00 för en pw eller joggingtur 💪😊

Lördag den 9/4 är jag borta så då gäller samma sak. Träffas ni som vill vid caféet kl.10.00 för en pw/joggingtur.

Hälsningar Maria

Till top