#1 - - Anonym:

#20 - 2017-11-30 @ 11:19:18 - Sofia:
Hohohoo - första advent närmar sig och jag (och säkert fler) väntar med spänning på att årets säsong av Pyntidol ska dra igång lite aktivitet här på bloggen! Undrar om juryn har snackat ihop sig om årets potentiella startfält? Det borde ju dyka upp lite rookies i år med tanke på att det bland annat är nyinflyttat i Samuelsdal, finns en ny pyntansvarig i storhuset på Hyttnäs, Erik-Gustaf gör säkert comeback från förra året och Johnny Nielsen har förmodligen laddat upp med extra mycket pynt inför en tuff tävling!

#2 - - Katarina:

Matilda Jonsson kommer till Å~Kafét fre den 8 dec kl 18 och visar inredningsprodukter från Zelected by house.zbh.se
Vi bjuder på fika.Kom och titta och umgås.
Vill du beställa något finns det möjlighet till det också.Julklappstips kanske.Anmäl dig på sms 0704809474.Välkomna 😊

#3 - - LÖA SPORTKLUBB:

MÅNADSMÖTE
Månadsmöte i Å-kafe´t
torsdagen den 14 december kl18
Vi bjuder på Lussekaffe
VÄLKOMNA

#4 - - Margareta Gustafsson:

Här får ni veta vilka gamla föremål som ingick i av LÖA HEMBYGDSFÖRENINGS GISSNINGSTÄVLING under julmarknaden på Perssons magasin
Föremål nr 1 är en kafferostare.
I behållaren lade man kaffebönor och rågkorn eller cikoria och rostade dem i ugnen 5-10 minuter innan de maldes i kaffekvarnen. kafferostaren användes under ransoneringstiden under andra världskriget.

Föremål nummer 2 är ett bogträ för en get. Ingen tävlande kunde den beteckningen. Vi godkände också svaret ok för en get

Föremål nummer 3 är en tjepa. Den användes som koppling mellan skacklarna och släden/ kälken

UTSLAGSFRÅGAN : Det var 35 slaggstenar i glasburken.

Vinnaren hade rätt svar på alla tre föremålen och gissade att det var 39 stenar i burken.

#5 - - Anonym:

Smidesstäd sökes! Någon som har ett i sina gömmor tro?
Go jul
/Christian

#6 - - Anonym:

Lucia i Hyttan kl 19 den 15 december. 
Efteråt blir det fackeltåg ner till Å-Kafet där vi serverar Risgrynsgröt och skinkmacka. 
Pris 70 kr med kaffe 80 kr. 
Barn under 12 år halva priset. 
Meddela gärna via sms 0704809474 om du kommer så vi vet hur mycket gröt och mackor vi ska göra. 
Välkomna Peter och Katarina

#7 - - Camilla Söderlöf:

Nu närmar sig julen med stormsteg🎅🎄 Är det möjligtvis någon som känner en tomte som har tid att komma förbi på Åkroken o överraska alla små förväntansfulla barn?😊🎅🎄🎁
Hör gärna av dig till mig eller på bloggen
Camilla 0730-227227

#8 - - Info om plogning:

Hej! Jag har semester i 2 veckor så Jean Karlsson plogar och sandar åt mig tom 24/12. Ring honom på tel: 072-2198606 eller 0580-30326 om ni vill något gällande plogningen och sandningen
MVH
Mattias Forsberg

#9 - - Löa Kultursällskap :

Hej alla. Vill bara klargöra tiden för vårt Luciatåg i hyttan nu på fredag kväll, Det börjar kl 19.00!
(Inte 18 som det stod i Löabladet)
Ta gärna med sittdynor om ni vill slå er ner i de gamla kyrkbänkarna.
Välkomna!!

#10 - - Katarina:

Det finns 8 gratisbiljetter till Chris Kläfford iLinde kl 15 i morgon.
Ring Solveig tel 0581-16934

#11 - - Löa Hembygdsförening:

Nu ska alla i Löa (+Rällså o Löaborn) förhoppningsvis fått hembygdsföreningens senaste utskick i brevlådan. Hoppas du hunnit läst igenom bladen. Vi saknar fortfarande mångas svar på enkäten, troligtvis på grund av den krångliga webbadressen. Därför kommer den här igen, https://sv.surveymonkey.com/r/XRXY2QP. Kopiera den och klistra in i din webbläsare så kommer du till vår enkät där du svarar på några korta frågor. Tack för hjälpen!

#12 - - Löa Hembygdsförening:

Nu tar Hembygdsföreningen nästa steg i framtidsdialogen!

MÅNDAGEN DEN 8 JANUARI, KL 18.30 i Bygdegården.
Alla är välkomna (du behöver absolut inte ha varit med på mötet i oktober). Föreningen bjuder på fika och tilltugg.

OBSERVERA! Anmälan krävs så vi kan ha lite koll innan, antingen e-post till [email protected] eller på Löa Hembygdsförenings Facebook-sida. VÄLKOMNA!

#13 - - Kalle:

Nu finns det is på rinken i Löa så passa på och åk:) stort tack till bröderna Arvidsson för isen..som vanligt bra jobbat!!

#14 - - Daniel Gunnarsson:

Hej!
I morgon klockan 17:00 finns det möjlighet att få skridskor slipade. Jag finns på plats och slipar så länge det finns behov.
Välkomna!

#15 - - Sara:

Tack alla barn och föräldrar för denna termin Barngympa. Vi hann med 5 roliga måndagar. Nu tar vi jullov och ses igen den 15 januari.
Hälsningar Sara o Alicia

#16 - - Lillemor A:

Är det fler som har haft besök av några som säljer ”larm”!!? Och kändes det isåfall seriöst??
Martin o Fanny hade en dörrknackande kille hos sig precis som sa att han ville sälja larm/Sector alarm. Vill bara ”varna” om han dyker upp på fler ställen. Kändes ”konstigt”. Det var två bilar som kom samtidigt, varav en svängde upp till dem...
Hur som helst - ovanligt med dörrknackare så pass sent på kvällen...

#17 - - Anonym:

([email protected])

Smidesstäd sökes! Någon som har ett i sina gömmor tro?
Go jul
/Christian

#18 - - Susanne:

Hej alla! Nu har försäljaren varit här också och han var helt seriös! Han jobbar för sector alarm och de är ute och säljer till kl.21.00. Igår var hans chef med och visade därför kom dom i 2 bilar. Han hälsar alla och ber om ursäkt om han gjort någon orolig då hans ambition är att sälja larm som ska öka tryggheten 😀

#19 - - Irene Elmström:

Utlästa veckotidningar och magasin sökes!
Vi ska ha en kreativ och skapande kurs här på Gröna Ånäs den 30 december och behöver tidskrifter (ej dagstidningar) att klippa bilder m.m.ur. Ring mig så hämtar jag!
070-5186220 Tack!

#20 - - Tobias Moberg :

Hejsan, ville kolla hur tankarna skulle gå kring en idé jag har, är nyinflyttad till löa för 1 år sen nu och bor med min sambo Julia och vår son på hagalund och jag har i hela mitt liv brunnit för att åka skateboard, åkte i 10 år innan jag av olika skäl la det åt sidan, jag åkte på hög nivå som professionell åkare med många sponsorer. Men trots att jag slutade har intresset aldrig försvunnit så tänkte därför se om intresset för en skateboardramp i byn tex vid idrotrsplatsen finns? (passar även andra saker som inlines mm) Där jag skulle kunna visa och lära barn som kanske får ett nytt intresse av att vara ute och låta tekniken vila. Då jag har mina kontakter kvar kan man kanske eventuellt hålla uppvisning mm vid event i byn. Om intresset finns vart vänder jag mig för hjälp mm? God fortsättning 😊

#21 - - Emma Elvenäs :

Tobias, så fint och kul initiativ!! Löa behöver en person som dig och jag är alldeles säker på att din idé skulle uppskattas.
Daniel Gunnarsson tror jag är med i sportklubben, likaså Kalle Söderlund och Anders Ericsson! Hälsar Emma

#22 - - Alf Östannor:

Vem ansvarar för sandningen vid postlådan vid Å- kafet?
Kan inte posten tömma lådan utan att bryta benen av sej, så kanske vi mister den servicen i byn, många måste skicka brev även de unga.

#23 - - Senil?? :

Den frågan ställde du förra året och fick svar på...

#24 - - Ulf Lager:

Hej Tobias.Löa sportklubb är säkert intresserad men det behövs ju underlag och då menar jag intresserade.Skicka ut intresseförfrågan till skolan finns intresse så kan säkert Löa Sk hjälpa till.Bra att du tog initiativ till att fråga via bloggen. Lycka till Mvh Löa SK/ gm Ulf Lager

#25 - - Alf Östannor:

Svar till senil, som vet, varför sandas det inte då.

#26 - - Anonym:

Vad jag vet så står postlådan på en "allmänning" och tillhör då väl hela västra byn? Ingen vill betala=ingen sandning. Inte konstigare än så skulle jag tro.

#27 - - eva Österberg:

Tråkigt första svar om sandningen, det andra var bättre. Hur mycket kostar det med plogning och sandning för postlådan? med frivilliga penningbidrag kanske man kan ha någon pott i någon förening för postlåda som har plogning.
Med vänlig hälsning Eva Ö

#28 - - Mattias.:

Hej. Sandningen vid cafet/postlådan har uteblivigt av den enkla anledningen att ingen vill betala för det. Men är det någon som vill betala för det så går det att nå mig på 0704088569. MVH Mattias

#29 - - Alf Östannor:

Det var tråkigt att höra! Redan förra året talade jag (den senile) med Margaretha Gustavsson om detta, och hon påstod att Carl-Erik Persson hade en deel med Cafet o Västra. Men finns det inte pengar i byalagen till detta, så föreslår jag att vi i Östra och Västra Byalagen samlar in pengar till detta. Med nästan 300 personer i byarna kan det inte bli så kostsamt.

#30 - - Postlåda:

Det kanske går att flytta postlådan någon annanstans tex till återvinningsstationen där går det bra att vända för postbilen.

#31 - - Postlåda:

Brev som läggs på lådan i Löa tar extremt lång tid på sig att komma fram till mottagaren. Även sommartid så det har inte nåt med sandningens vara eller icke vara att göra. Jag vet fler som upplevt samma problematik. En annan plats och en diskussion med posten kanske inte vore helt fel. Är det nåt byalaget kan ta tag i?

#32 - - anders persson:

Den gula lådan vid cafet står inte på nån allmänning utan den står på samfälld mark S:5. Mitt förslag är att vi talar med postnord om att få flytta lådan ut till busskuren vid rv 50! Då slipper vi sandning och plogning och det borde även enklare för chaffören när han/hon skall tömma lådan.
Med vänlig hälsning Anders persson

#33 - - Anonym:

När öppnar bastu ?

Till top