#1 - - William:

Till minne av Lasse



Jag önskar er alla ett Gott nytt År, och vill gärna dela några av mina minnen av Lasse, med er.



Det är inte alla som haft turen att träffa en person, som stöttat en i livet och förändrat det på sätt som man omöjligt kunnat förställa sig på förhand. Men som tur är gjorde jag det – och den personen var Lars Åby.



Trots att jag visste att Lasse inte hade lång tid kvar i jordelivet, kom hans bortgång som en chock.

Jag tror att jag aldrig tidigare har varit så ledsen i hela mitt liv. Helt plötsligt uppstod ett stort tomrum.



Jeff och jag brukade skoja om att Lasse var Löas informella borgmästare. Naturligtvis var han mycket mer än så. Man behöver bara titta på vår lilla by, för att se hur mångas liv han påverkat genom åren. Han var så duktig på att locka folk till Löa, att han på egen hand kunde ha öppnat ett lokalkontor till migrationsverket. Men till skillnad mot migrationsverkat var hans talang också att införliva folk och få dem att känna sig välkomna.

Det är ingen hemlighet att jag aldrig hade kommit till Sverige om jag inte träffat Lasse... och troligen inte heller blivit filmare.



Första gången vi träffades var i Bristol i England 1985, på ett naturfilms-möte. Jag kommer ihåg det som igår, den sista kvällen på det veckolånga symposiet. Det var som en film.

Vi hade redan sagt ajö till varandra, och Lasse hade klivit in i hotellhissen för att resa hem tidigt nästa dag. Jag stod där i foajén, och med hjärtat i halsgropen lyckades jag klämma fram ”Om jag jobbar gratis, kan jag få komma till dig för att få lära mig lite om att filma?”

Lasse vände sig lugnt om, tittade på mig med sitt varma leende och glimten i ögat, som vi alla känner igen. ”Du har min adress. Om du kan ta dig till Sverige och Löa, så är du varmt välkommen!” Hissdörren stängdes och Lasse var borta. Jag kommer ihåg att jag bara stod där i foajén och såg på hissens metalldörrar och kände mig oerhört lycklig.



Tre veckor senare var jag i Sverige. Tåget hade stannat i Frövi, och skulle inte gå längre. Det var en svart oktoberkväll, och utan att tänka efter bestämde jag mig för att lifta. Tron och hoppet övergav mig vid den sista gatlyktan. Efter ungefär fem km, av vad som skulle visa sig bli 15 km, så var rädslan min enda följeslagare. Jag tänkte; ”... skit också – de har vargar och björnar i det här landet”. Naturligtvis var ingen bilist tokig nog att plocka upp mig – en ensam man på en svart skogsväg – men till slut gjorde polisen det.



Jag brukade alltid reta Lasse för att han var en sån snåljåp. Jag brukade känna mig generad, när han glatt stoppade på sig varje kvitto, för det lilla skatteavdrag det kanske skulle ge honom. Han tillhörde avgjort den gamla kloka skolan med mottot – Se efter dina små tillgångar, så kommer de stora att sköta sig själva. I själva verket har jag aldrig träffat någon generösare person än Lasse. Jag inlemmades i hans och Ninas hem, och fick så mycket mer än lektioner i hur man gör film.



Tidigt i vår bekantskap hände något viktigt efter en suverän dag tillsammans. Det var sent och han sa godnatt. När han vände sig om, tillade han ”Tack för idag”. Jag kommer ihåg att jag stannade upp. Med alla hans generositet – varför i hela friden tackade han mig?! Den frasen, mer än någon annan, förknippar jag med Lasse.



Hans tålamod med mig var legendariskt. Mitt oupphörliga frågande på den tiden, måste ha gått honom på nerverna. Till råga på allt, hade jag aldrig tidigare fotograferat – så han behövde bokstavligen börja från grunden.

Han skickade ut mig på mitt första uppdrag med två rullar film och en stillbildskamera, för att göra en porträttserie på träd. Bilderna framkallades. Lasse gick igenom varje bild med mig och diskuterade deras förtjänster. Men uppriktigt sagt - de hade inga förtjänster - de var förskräckliga!

Men Lasse, tålmodig som alltid, förklarade fotokonsten och skickade ut mig igen. Under den där första tiden “förstörde” jag säkert 50 rullar film.



I sin krafts dagar brukade Lasse och jag åka upp till Klacken var och varannan kväll. Där lärde han mig åka skidor. Vem kunde tro att han var en sån tävlingsmänniska? Jag minns hur jag förbiåkt och slagen och med svetten lackande, ilsket hoppades att hans feta bak skulle ramla omkull.



I största hemlighet konsumerade vi också skräp-tv. Sent på nätterna när huset sov, smög vi in i tv-rummet för att titta på Dallas, Falcon Crest och ... som tur är har jag glömt det tredje såpan. Vi tittade alltid på dem tillsammans med varmt bröd direkt från ugnen, droppande av smält smör.



Hans upplevelser från Arktis skulle fylla en hel bok och får uppenbarligen inte plats här. Men en av dem – och som han själv tyckte den dummaste – var den gången på Svalbard, när han satt på utedasset med toapappret i högerhanden och Magnum 44:an i den vänstra... ...samtidigt som en isbjörn ville komma in. Vad Lasse gjorde var att han hotade björnen med toapappret. Sen kände han sig så dum, att han sprang rakt förbi den häpna björnen, tillbaka in i stugan.



Min första praktiska erfarenhet av filmning, var redigeringen av Lasses ”Narvalar och eskimåer”. Den dagen vi skulle starta, kunde jag knappt hålla tillbaka min otålighet. Nu skulle jag äntligen få se hur det går till att klippa film. Men Lasse har alltid haft förmågan att överraska mig. Med ett styggt flin, kastade han ut mig på djupt vatten, genom att besluta att det var jag, som skulle redigera filmen. Entusiasmen förbyttes till fasa. Men Lasse, lugn som alltid satte sig ner bredvid mig, med kaffet och snuset till hands.

Stillsamt sa han, – låt oss börja. Jag lyckades fullfölja redigeringen tack vare hans begåvning för att leda mig rätt.



Många år senare när jag hade avslutat den första grovklippningen av vår film ”Vision Man”, bad jag Lasse titta på den. När de sista bilderna hade rullat förbi, fick jag den största film-komplimang, som jag nånsin kommer att få.

Han sa ingenting. Han bara satt där och tittade på den tomma duken med det mjukaste leende i ansiktet. Han grät.

Slut på skolan!



Att försöka beskriva hur mycket Lasse har betytt för mig och min familj är nog redan från början en fåfäng uppgift ... och när jag tänker på det, tycker jag att det är enastående att vi bara är några, av alla de personer som Lasse hjälpt. Men å andra sidan – Lasse var en högst enastående man.



Utanför mitt köksfönster har jag planterat en liten ek till minne av Lasse. Jag tycker det är passande. För mig var Lasse ”en ek bland män”.

Tanken på att den kan leva i 1000 år är tilltalande – och i vilket fall som helst tänker jag på den, som det mäktiga trädet i framtiden, långt efter det att minnet av Lasse – och alla oss andra – har bleknat bort.



Men det som inte bleknar, är det sagolika inflytande hans liv haft på ett oräkneligt antal människor, som fortsätter genom framtida generationer.

Det är vad jag kallar en ”skyddsängel”.

Tack för idag!

#2 - - Anne-Marie Lie:

Tack William för dina fina ord om Lasse det värmer mig att höra hur en annan människa kan påverka någon annan. Själv kände jag inte Lasse så bra men hans far var bland de första som välkomnade oss till Löa. Så det här att ta hand om nykomlingar ligger i släkten.

#3 - - Anonym:

Postat av: Löa Bygdegårdsförening

Har Löabygdensmarkägare något intresse av att få röjt och uppsnyggat omkring sina åkrar och beten mm.

Så kan Löa bygdegårdsförening åta sig denna uppgift mot att man får ta hand om virket och riset.

Detta kommer isåfall att huggas och köras bort i ett

moment med en skogskärra utrustad med ett klipphuvud

därför blir det inget skräp.

Detta kan vara ett bra sätt att stödja bygdegårdsföreningen i deras verksamhet, tycker iallafall Alf Carlsson & Torbjörn Elvenäs som är kontakt personer för detta projekt.



Telefon ALF 070/ 5115560

Torbjörn 070/ 5586272



Hör av er snabbt då detta projekt måste ske vintertid.



2009-12-29 @ 11:42:05

#4 - - Anonym:

Postat av:

Postat av: Löa Bostäder AB (LÖBO)

Lägenhet i Parhuset brevid dagis i Löa 3 rum & Kök + Förråd 88 + 9 m2

Hyra 4777 kr/ mån + El.

Tele 070/558 62 72 Torbjörn Elvenäs.



2009-12-11 @ 13:42:48

#5 - - Torbjörn & Elisabet Elvenäs:

UTHYRES: Övernattningsrum m. dusch, WC o Pentry.

För längre eller kortare perioder, kan hyras med eller utan sänglinne o handdukar.

Ring 0580-301 72, 070-558 62 72, 073-033 07 63

#6 - - Fia Persson:

Nu har jag fått spårat på åkrarna runt huset och den som vill är välkommen att prova. Men detta betyder oxå att jag är glad om man inte åker sönder spåren. Vill även påpeka att jag och barnen på Nothusåsen åker längskidor även när det är mörkt. Reflexvästarna är på men var snälla och kör försiktigt med snöskotrarna så att vi inte blir påkörda.



Fia

#7 - - Anonym:

Vi ska sy och vi ska klippa,

vi ska göra, ska vi tippa.

För den stora galakvällen

så ska vi sy modellen.

Vi syr och släpper in den

och ett skärp av siden,

och Askungen på bal

bland gäster i hundratal

den vackra flickan blir i slottets stora sal.

Sätt igång nu, skynda ila

vi har inte tid att vila,

klänningen den ska vi klara

ja, vänta lite bara......



Vi ses på balen alla prinsar ;-)

#8 - - LÖA SPORTKLUBB:

MÅNADSMÖTE

TORSDAGEN DEN 14 JANUARI KL 19

I KLUBBSTUGAN

VÄLKOMNA

#9 - - loisan lasse:

Tack för en jättetrevlig kväll på balen ikväll alla ni som jobbat innan och efter det var jätte kul och underbart tack ännu en gång från oss på skogsnäs



#10 - - lasse loisan:

Tack för en jätte trevlig balkväll till er som jobbat före och efter och ett speciellt tack till Helen Tallberg som stod för maten super gott.Nästa år så blir det hemgång när Per Gunnarsson går hem och inte Sune Torstensson.

#11 - - Ewa Gunnarsson:

Vill oxå tacka för en OTROLIGT rolig bal !!!

Hoppas verkligen det blir en nästa år...

Kanon bra fixat med allt.. Lillemor, Anders, Dina, Maria och Lasse !!!

#12 - - Päivi M:

Jag tackar också för en supertrevlig bal!

För mig slutar festen för det mesta när Per Gunnarsson går hem! :-)

#13 - - tina:

tack för en underbart rolig balkväll,,tiden gick alldeles för fort.jag håller med om att en bal nästa år är nödvändigt då utbyggnaden är klar å vi kan bli så många flera prinsar å prinsessor.

#14 - - Stråssa föräldraförening:

Nu är det dags för årets julgransplundring i Stråssa! Söndagen den 24 jan. klockan 14.00 i Navet. Fika till försäljning, lotteri för barnen och givetvis dans kring granen med farbror John.



Obs! Inneskor är bra att ta med, inga ytterskor får användas i gymnastiksalen.



VÄLKOMNA STORA SOM SMÅ!

#15 - - Tuula-Maija och Sune:

TUSEN TACK Lillemor, Anders, Dina, Maria och Lasse för den trevliga balkvällen,ni har gjort ett KANON-jobb, vi återkommer gärna nästa år !!!

#16 - - Lillemor:

Taaaack för alla fina hälsningar - årets eeextremt positiva balteam har gjort "arbetet" lätt som en plätt (bal-lätt :-)) och det goda gensvaret på balen från våra glamorösa gäster är absolut sagolikt att få - tack!!



Askungen (?) - dina svarta spetsiga lågklackade X-it-skor i "läder" finns hos mig på Persgården!



:-)!!

#17 - - Maria L:

Jag ansluter mig till Lillemors led och med lätt rodnande kinder (kan möjligen också bero på vinterkylan) tackar er alla som tackar. :0)

#18 - - Stefan Westman:

Mycket rolig bal!Sökes kavaj!

Fick med mig fel kavaj hem från balen,märke Madison.

Någon saknar nog en med samma märke som jag fick med mig hem!Det är ju inte så ofta en enkel torpare får tillfällighet att föra sig i kavaj!

#19 - - Emma Elvenäs:

Och jag glömde visst mina klackaskor. Ett par svarta, rätt fula faktiskt om jag ska vara helt ärlig. Men om någon råkar hitta dem, så lämna dem till Hyttnäs eller ställ den på hyllan så ordnar jag någon som kan hämta dem..



TACK för en trevlig kväll, fick feber och drog mig hemåt tidigt (för ovanlighetens skull), men hade trevligt så länge det varade.

Kanon god mat!!

#20 - - Anonym:

#21 - - Lillemor på Björknäs:

Åh vad jag är glad och nöjd! Genom tårar (glädje sådana) har jag just läst Williams fina ord om Lasse. Sant att Lasse påverkat allas våra liv och det går inte att fatta att han inte finns på Åby mer. Det blev tomt. Lasse levde med oss alla, skrattade,grät,kondolerade, gratulerade, stöttade,uppmuntrade ja hela han var som en öppen varm famn att krypa in i när det blåste kallt. Vi får bära med honom i våra hjärtan och minnas honom med glädje.

Jag vill även säga som Lars sade många gånger att Löa är en fantastisk by att bo i. Vad det var trevligt att träffa er alla på denna helt underbara fest. Tack för den!! Jag vill önska ett riktigt GOTT 2010! Hälsningar Lillemor



PS Lennart var så nöjd och glad efter att ha fått dansa med alla prinsessor och fått prata och dricka whisky med prinsarna DS

#22 - - Anonym:

Emma - jag har dina skor hos mig - krya på dig!

Stefan - kolla om det ligger en namnlapp i innerfickan på kavajen du fick med dig hem...



/Lillemor

#23 - - Anonym:

Postat av:

Postat av: Löa Bostäder AB (LÖBO)

Lägenhet i Parhuset brevid dagis i Löa 3 rum & Kök + Förråd 88 + 9 m2

Hyra 4777 kr/ mån + El.

Tele 070/558 62 72 Torbjörn Elvenäs.



#24 - - Lina:

Hej,

Blir det simskola i sommar? I så fall när?

Lite tidigt att tänka på det nu MEN det är inte utan att man längtar dit en aning...

Ska välan inte klaga. I år är till och med Stockholmsvintern härlig. Lite väl mycket gul snö bara.

I Bångbro var snön gul på ett fåtal ställen men den hunden (eller var det min man) hade humor nog att passa på att göra en avbild av det det gula kom ur (så har jag inte sagt för mycket). Kissklotter...



God fortsättning på er alla läsare.

Hälsningar Lina Ericsson

#25 - - Gina:

Power Yoga start.

Måndagen den 18 januari, kl: 18.00

I Bygdegården.



Frågor, anmälan: 070-2946946

Namasté

// Gina

#26 - - Resta Bygdegårdsförening:

JULGRANSPLUNDRING I RESTA BYGDEGÅRD

Söndag 17 januari kl 15-17



* Dans kring granen för både stora och små

* Tomten kommer och hälsar på!

* 30 kr för vuxna och gratis för barn. Inklusive kaffe/te/saft med hembakt och godispåse till barnen



VÄLKOMNA!

#27 - - Åse:

På tal om uteblivna tidningar...Vi har varit utan vår sedan i fredags. Ringt till distributionsservice.

Får 20kr i kompensation per tidning...

Så, om alla som inte får tidningen i Löa ringer dit så kanske de inser att det blir billigare för dom att lägga den i lådan istället...

#28 - - Anonym:

På tal om uteblivna tidningar...Vi har varit utan sen i fredags. Ringt, vi får 20kr/tidning som kompensation. Om alla i Löa ringer dit som inte får sin tidning, kanske de inser att det blir billigare för dom att lägga den i lådan.....

#29 - - Åse:

Först händer inget, sen händer massor:)

#30 - - Ungdomsgården:

Glöm inte ungdomsgården, barn och vaktande föräldrar, Det börjar nu på fredag 15/1 kl 18:00

#31 - - Anita Lundqvist:

Tack från oss i Avesta för en otroligt trevlig och rolig balkväll, vilket duktigt gäng ni är som fixade allt så bra. Vi är så glada att även vi utsocknes fick vara med,det är alltid kul att komma till er i Löa.

Och ett stort kram till Elisabeth och Totto för god mat och kungligt husrum. Vilken helg vi fick.....

#32 - - discobenet:

Blir det nån löapub me disco i feb eller mars i år? det var så lyckat förra gången o kul när det anordnas:)

#33 - - Maria L:

Jag vill passa på att tacka Julia och Anna som gjorde ett fantastiskt fint jobb på Trettondagsaftonen. Otrooooligt! Tack även Stråssa bys serveringspersonal och kock. Superbra! Systrarna Cello, Never-ending-story Bengtsson (som fick ihop det till slut :-) Pär som talade, Björn som snurrade cd-skivor samt ALLA andra som bidrog till balstämningen!

#34 - - Till skoteråkare och skidåkare:

Hej på er!



Skidåkare: För er som vill så finns det ett skidspår runt "åkern" efter bron. Tanken är att man ska gå på spåret vid sågen. Spåret är ca 1,3km runt. Välkomna!



SKOTERÅKARE: Ni måste ha en kanon vinter med så här mycket snö. Som jag skriver ovan så har vi lagt ett skidspår på denna åker så jag hoppas att ni respekterar det. Vi har lämnat ca 50m mellan vägen och spåret så vill man åka genom byn så kan ni väl hålla er parallellt med vägen. Vi får väl göra ett par "övergångar" över spåret för framkomlighetens skull men så till att åk över på så få ställen som möjligt och utnyttja samma spår.



Ha det gott!



#35 - - LÖA SPORTKLUBB:

HOPPLÖS GYMNASTIK

(Gymnastik utan hoppröresler till musik)

Bygdegården Torsdagar kl 19.30

KOM MED OCH RÖR PÅ ER.

Frågor besvaras av Margareta Gustafsson

070-244 21 45

#36 - - Ungdomsgården:

Hej!

Kom ihåg att det är ungdomsgård nu på fredag.

Välkomna!!!

#37 - - Kenth Söderlöf:

Hej

Den 24 februari kommer en pianostämmare till mig.

Finns det någon som är intresserad av att få sitt

piano stämt hör av er till mig Kenth

tel 30162 mobil 0733301621

#38 - - Jonas Arvidsson:

Tjenare. Nu är plan skottad om de är någon som är sugen att åka i helgen.

#39 - - Anonym:

k

#40 - - Anonym:

Nu är det bestämt. Vår KAKBUFFE´ blir söndagen den 21 mars i Löa skola.Du som vill vara med och baka DIN favolitkaka ring snarast tel. 30228. Skall ha minst 25 sorter, därför är din kaka viktig. Besökarna röstar fram "favoritkakan". Mer information kommer senare. Hälsn. fr. Kakmonstren.

Till top